Kategorier
Ambassadør Blogg Sykkel Tips Uncategorized

Fem enkle ting for en bedre sykkelopplevelse

Noen ganger kan en investering på utstyrsfronten gjøre virkelig forskjell i sykkelhverdagen din. Og det trenger ikke koste all verden heller. Under følger mine 5 mest uunnværlige sykkelduppedingser.

Mange bruker tusenvis av kroner på å oppgradere til karbon-ditt og karbon-datt for å spare noen hundre gram, men jeg vil heller slå et slag for noen vesentlige rimeligere investeringer som virkelig vil utgjøre en forskjell. Etter min mening mye større forskjell enn det noen hundre gram kan utgjøre.

Tips 1

Digital lufttrykkmåler. Vet du egentlig hvilket lufttrykk du sykler rundt med? Tenker du at det ikke utgjør så stor forskjell om du sykler med 2 psi mer eller mindre? Jeg kan fortelle deg at det gjør det, spesielt dersom du sykler terreng. Mange tror også at jo mere luft man har i dekket jo bedre vil det rulle, men det er heller ikke helt riktig. Det er varierende

hvor mye du kan stole på tradisjonelle pumper med lufttrykkmåler, og den gir deg uansett ikke detaljert info om ditt eksakte lufttrykk. En digital lufttrykkmåler derimot vil gi deg et helt nøyaktig tall på lufttrykket ditt, og det er da enkelt å justere med litt luft ut eller litt mer luft inn. Å ha riktig lufttrykk når du er ute å sykler vil kunne utgjøre en stor forskjell ndg kjørekomfort, feeling, og kontroll, og jeg anbefaler deg å ha med deg den digitale luftrykkmåleren de første turene dine for enkelt å kunne justere og prøve ut ulikt lufttrykk underveis på turen. Mitt tips er at du bestandig også bruker hendende/ fingrene dine til å kjenne på lufttrykket, slik at du blir kjent med hvordan de ulike psi faktisk kjennes ut som. Etter hvert vil du dermed bli bedre på å bestemme mengde luft uten å måtte måle hver gang.

Selv bruker jeg TOPEAK SmartGauge D2, den kan du lese mer om og kjøpe her.

 

Tips 2

Demperpumpe. Du kan ha så dyr eller billig terrengsykkel du vil, men dersom du kjører helt feil lufttrykk i demperne vil du aldri få maksimalt ut av sykkelen. Leverandørene anbefaler ofte et generelt lufttrykk, uten at kjørestil og ferdighet er tatt med i betraktning og som derfor ofte ikke vil stemme for den enkelte. Anbefaler derfor at du investerer i en dempepumpe, og at du dermed kan prøve deg frem. Det samme gjelder her som for den digitale lufttrykkmåleren; ha den med deg i sekken de første turene og prøv deg frem med for eksempel 10 psi opp eller ned for å bli kjent med hvordan sykkelen reagerer og kjennes. Jeg lover deg at du vil kjenne forskjell!

 

Jeg sverger til Specialized Air Tool Shock Pump, sjekk ut her.

 

 

 

 

Tips 3

Digital kjedestrekkmåler. Dette vil kanskje ikke utgjøre den store forskjellen for deg på den enkelte tur, men over litt lengre tid kan jeg love deg at den vil spare deg for mange penger. Dette er spesielt viktig på dyre sykler der drivverket koster veldig mye. Og hva er så dette? Med en kjedestrekkmåler kan du måle hvor mye kjedet har strukket seg etter en tids bruk. Dersom du følger med på dette så kan du klare å bytte kjedet før selve drivverket blir slitt, og det vil dermed ikke utgjøre så store kostnader. Dersom du derimot lar kjedet bli strukket for langt, slik at også drivverk blir slitt, så må du bytte alt. Og det koster. Å sette et nytt kjede på et slitt drivverk er dessverre ingen god løsning, da du vil oppleve at det ikke fester seg på tennene på tannhjulene og potensielt kan utløse farlige situasjoner. Hvor fort kjedet ditt blir slitt er avhengig av bruken din, det vil si hvor ofte og under hvilke forhold du sykler i. Min anbefaling er derfor å sjekke kjedestrekken så ofte som du orker, det tar deg uansett ikke noe særlig mer enn 20 sekunder å gjøre det.

Jeg benytter KMC sin digitale kjedestrekkmåler, som du kan kjøpe her.

 

Tips 4

Riktig sete. «Setet mitt får du aldri». Jeg har funnet setet i mitt liv, og sykkelopplevelsen ble snudd på hodet over natten. Høres klisjeaktig ut, men det var faktisk tilfelle. De første årene jeg syklet prøvde jeg utallige seter, men fant aldri et som ikke gav smerter og til med åpne sår etter mye sykling og lange turer. Det gjorde at gleden og totalopplevelsen på sykkelen ble betydelig redusert – helt til jeg prøvde Specialized Ruby 155cm. Nå har jeg tre identiske seter som blir med meg fra sykkel til sykkel, år til år. Jeg anbefaler deg å stikke innom Milslukern Sport og få hjelp til å finne et sete som passer akkurat deg og din sykkelstil; det er høyst sannsynlig ikke det samme som passer meg. På Milslukern Sport har de kompetanse og utstyr til å gjøre målinger og vurderinger, og de gir seg ikke før du er fornøyd. Å ha et komfortabelt og passende sete vil garantert utgjøre en stor forskjell for deg! Jeg har tidligere skrevet et annet blogginnlegg om valg av sete som du kan lese her.

Et utvalg av seter kan du lese om her, kanskje du finner et som passer din rumpe og sykkelstil perfekt?!

 

Tips 5

Silikon holker. Dette er kanskje den billigste og enkleste «oppgraderingen» du kan gjøre. Første gang jeg byttet ut de originale, standard holkene som syklene kommer med, ble jeg hektet; merket mindre støt fra sykkelen opp i hendene og dermed bedret komfort, grepet ble bedre, spesielt i teknisk terreng, og som en bonus så sparte jeg noen få gram. For den spesielt interesserte så åpner jo også dette opp for å pimpe sykkelen med holker i farger som passer designet på sykkelen eller drakten. Et tips er å bruke hårspray (den billigste på dagligvarebutikken fungerer like bra som det dyreste i frisørsalongen!) til å få holkene til å gli lett på og feste seg.

 

 

Jeg bruker (og elsker!) Supacaz Siliconez XL, som kommer i et spekter av ulike farger. Sjekk de ut her. Hva med å feire sommeren med et par nye, knæsj rosa holker?

 

 

 

 

 

Håper disse tipsene kan gi deg litt inspirasjon til å få en enda bedre sykkelopplevelse. For det viktigste er jo tross alt at det er gøy. Helt vilt gøy!

Ha en fortsatt fin sykkelsommer!

 

Hilsen Silje

Ps. Følg meg gjerne på instagram under navnet «siljestensrud»

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.