Har du stakearm?

Har du stakearm?

Klassisk skiteknikk har forandret seg. Andelen staking på turrenn og i aktiv trening er langt høyere enn for noen år siden, og dette har endret krav til muskulatur i overkroppen. Den kraftige muskulaturen i buk, rygg, bryst og skulder er de store kraftproduserende muskelgruppene under staking i langrenn. Men en kjede er aldri sterkere enn det svakeste ledd, og mange opplever plager i håndledd og albue, hvor langt mindre robuste muskler er forankret.

Det foreligger ingen tung vitenskapelig dokumentasjon på hvordan forebygge ”stakearm” – den neste idrettsskaden, men her er mine betraktninger:

1. Stakealbue 1: dette er en variant av tennisalbue, eller lateral epikondylitt og oppleves som smerter på albuens utside, eller helt øverst på underarmen. Det er smertefullt å gripe staven.

2. Stakealbue 2: overbelastning av tricepssenen / triceps tendinose, oppleves som smerter på baksiden av albuen, nederst på triceps-muskelen/albuestrekkeren. Det er smertefullt i begynnelsen av stavissettet på kraftfulle stavtak.

3. Stakehåndledd / deQuervains tenosynovitt / senebetennelse i tommelens strekksener, oppleveves som et ømt og smertefullt område nederst på underarmens tommelside, rett før der hvor tommelens strekkesener krysser håndleddet. Det er smertefullt å føre stave fremover etter et stavtak, og man kan kjenne ”potetmelfølelse” på dette stedet.

Årsakene til slike belastningsskader kan oppsummeres med ”for mye, for lenge, for ofte”, og en periode på noen få uker uten staking etterfulgt av gradvis gjenopptak av staking vil vanligvis hjelpe. Dersom dette ikke er noe god løsning midt i en hard trenings- eller konkurranseperiode, kan følgende være gode tips:

Mot smerter i albuen kan følgende være til hjelp:
1. Forsøke mykere staver. Dagens toppmodeller er knallstive og belastningen på muskulaturen i det man hogger stavene i snøen eller asfalten er stor. Mykere staver reduserer denne belastningen og kan hjelpe på stakealbue.

2. Bytte håndtak: Alle stavprodusentene har hvert sitt stroppesystem, og det er ørsmå forskjeller på håndleddets og underarmens stilling i de ulike stroppene. Et enkelt bytte av stropp/håndtak kan være nok til at muskulaturen avlastes

Mot smerter i håndleddet:
1. Taping av håndleddet i ”haikeposisjon” har ofte veldig god effekt på ”stakehåndledd” fordi tommelens strekkesener avlastes. Få hjelp av noen som har gjort dette før, det er viktig ikke å tape for tykt under skihansken.

2. Forsøke lettere staver. Fremføring av tunge staver vil belaste disse strekkesenene mer enn lette staver. Toppmodellene er kostbare men kjempelette, og kan være en klok investering for å slippe langvarig skade og senebetennelse.

Lykke til!

Lars Eftang, Kirurg, Ullevål sykehus

Tags: , , , ,

Comments (1)

  • Anonymous

    |

    Takk for gode tips. Fikk stakehåndledd etter holmenkollmarsjen, akkurat som beskrevet over. Kjøpte støttebind på apoteket som stiver opp håndleddet, og har foreløpig hjulpet litt, men skal teste ut taping også. Birken om bare litt over tre uker nå, så håper dette går over relativt fort.

    Reply

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations