El-terrengsykkel, noe for alle?

“Bruker DU el-sykkel?” Dette er kanskje den setningen jeg hører mest når jeg forteller at jeg har el-sykkel. Og dette blir ofte fulgt opp med: “Da kan jo jeg også” eller “men du er jo i form til å sykle selv”. Har du vurdert el-sykkel? Jeg skal her prøve å summere opp litt av mine erfaringer etter et halvt år med egen el-sykkel.

Jeg har hatt tilgang til el-sykkel lenge. Faren min var tidlig ute med en Scott E-spark for ca 4 år siden. Likevel ble det aldri til at jeg tok denne i bruk. Faktisk har jeg hatt tilgang på el-sykler uten å bruke de helt frem til i høst. Da oppsto det en ganske så sjelden tørke i sykkelstallen. Scott hadde ikke noe demosykler inne, så skulle jeg sykle så var det bare å bruke pappa sin E-genius. På dette tidspunktet var formen på et absolutt bunnivå og vekta forhåpentligvis på et toppnivå. Samtidig hadde flere sykkel-kompiser falt for fristelsen med el-sykkel.

For å ta kortversjon først; El-sykkel gjorde at det igjen var gøy å sykle, og at jeg kom meg litt i form igjen. Turer som ellers ikke hadde blitt syklet, ble vesentlig enklere å komme seg ut på. Jeg kunne justere hvor mye hjelp jeg ville ha, både etter dagsform og egne mål. Plutselig var både el-fatbike og el-stisykkel bestilt.

El-sykkel for hvem?

I dette innlegget er det i hovedsak el-sykkel for terreng og den lovlige typen jeg skriver om. Hvem er det disse syklene passer for? I utgangspunktet tenkte jeg at det var konge for slike som pappa. Med to stykk håpløse knær, hvorav det ene allerede er byttet ut med titan, var el-sykkel en fantastisk måte å trene seg opp på. Komme seg ut i marka på steder han ellers ikke hadde klart. Etter å ha syklet en del el-sykkel har jeg vel innsett at det passer for alle:

  • De som skal trene seg opp igjen fra en skade
  • Eldre som ikke er like spreke lengre
  • Par hvor den ene ikke er like sprek som den andre. Med el-sykkel kan man sykle sammen
  • Til de som trener mye, men som ønsker å kunne sykle rolige langturer på sti. Ikke veldig lett å sykle rolig på sti ellers. For mange kan el-sykkel gjøre racer overflødig. Man kan nå sykle 3 timers rolig på sti, noe som i min bok er ca 1000 ganger kulere enn å sykle racer 🙂
  • De som ønsker å trene inn fart/teknikk
  • Som shuttling for å kunne få noen ekstra turer nedover.

Så lenge man er glad i sti kan det brukes av de fleste. Det skal sies at for min egen del hadde det vært nitrist å kun hatt el-sykkel. Det er noe annet å sykle nedover med en vanlig sykkel når man er litt i form. Det er nemlig ikke så lett å kaste en 20 kg sykkel rundt svingene.

 

E-Genius 710

Dette ble valget mitt for stisykkel i 2018. De som har lest bloggen en stund eller som vet hvem jeg er fra før, ble nok ikke overrasket over at det ble en Scott (burde være det naturlige valget for alle  😉). Grunnen til at det ble Genius foran Spark, er i hovedsak at når jeg først har el-sykkel er det digg med vandring og slakkest mulig vinkler. Jeg skulle bruke den til trening og kos.

Sykkelen har fungert utmerket, og jeg må si at Shimano-motoren har fungert fantastisk. Trail-innstillingen som gir kraft etter hva du tråkker er helt rå. Faktisk er det Trail og Eco jeg bruker. Boost blir svært sjeldent brukt og er egentlig bare en grusbakke/asfalt-innstilling synes jeg. På litt knotete sti så gir Trail vesentlig bedre flyt.

I bruk føles sykkelen som en tung Genius, men det føles veldig trygt å sykle på nedover. Dempere og geometri har fungert utmerket og det er enkelt å hoppe frem og tilbake mellom E-genius og vanlig Genius.

Det som er greit å tenke på er at man sykler med skikkelige dekk og helst også innlegg i dekkene, hvertfall bak. Bakhjulet smeller hardere inn i steiner enn man er vant til. Det er enkelt og greit vanskeligere å få med seg sykkelen. Når man får noen turer så går dette bedre og bedre, men de første turene er det mye dunk og klunk. Fordelene er at når du kommer på vanlig sykkel igjen har du plutselig blitt bedre på en del teknikker. For på el-sykkelen må du ta i mer når du f eks skal hoppe over en rot.

Sykkelen er overraskende rask nedover også, selv uten at du har på motoren. Den er veldig stabil og trygg. På enkelte løyper kjører jeg like fort nedover på denne som en vanlig sykkel. På tekniske stier med mye svinger, går det en del fortere med vanlig sykkel.

Skulle gjerne ha sagt noe eksakt på batterikapasitet, men det er helt håpløst. Kommer helt an på hvor mye du gir selv, temperatur, hvilken innstilling og trase. Det korteste batteriet har holdt for meg er 1,5 time. Da er det full gass intervalløkt på Trail. Skal man på lengre tur og bruker Eco på flater og nedover kommer man plutselig dobbelt så langt. Så vil si det er alt fra 1,5 til 4 timer ettersom.

 

Trening på E-mtb

Vi kan starte med en liten film som Scott har laget om Remy Absalon, en av de beste enduro-gutta i verden. Mye av det som blir sagt her er slik også jeg har erfart. Det er nå flere og flere som bruker E-mtb til trening for f eks Enduro:

De som er interessert i el-sykkel spør meg ofte om hvordan jeg bruker den? For det meste så er det rolige turer sett i forhold til puls. Det er ofte jeg kommer hjem fra jobb og sofaen skriker: “KOM HIT, DIN LATSABB”. Man kunne tenke seg å sykle litt sti, men sliter med tanken på å komme seg ut og sykle oppover. I disse tilfellene har el-sykkelen reddet meg mange ganger. Jeg kommer meg ut, får en bra treningsøkt og får trent teknikk. Det som også er en av de bra tingene, er at selv på rolige turer så får man litt fart i kroppen med el-sykkelen.

Den andre måten jeg trener med el-sykkel er hardt kjør over lengre tid. Feks 1-1,5 time med jevn gass. Dette er morsomme turer som best gjøres alene. Det var på en slik tur jeg også ble helt overrasket over hvor høy puls jeg klarte å holde over lengre tid. Under kan du se økta fra Strava. 159 i snittpuls og 178 i maks er høyt for meg i en løype med såpass mye nedover. (ca 170 er terskel). På denne økta ble det brukt Trail oppover og avskrudd nedover.

 

Den siste måten jeg bruker den til nå er slik som Absalon forteller om i filmen. Ned løyper for så å ta den raskeste, mest tekniske stien opp igjen. Dette er da stier jeg i store deler måtte ha gått med en vanlig stisykkel, men som akkurat går med el-sykkel.

 

Konklusjon

Tror du at du kjøper deg en lovlig motorsykkel så må jeg nok skuffe deg. Den sperrer på 25Km/t, men man flyr ikke rundt i 25 km/t. Du får hjelp, men du spinner ikke rundt i skogen. Selv om det virker som enkelte som ikke har prøvd tror dette. Dette av flere grunner:

  • 25kmt er fort på sti. Når vi snakker litt teknisk utforbakke så er det få som klarer dette med vanlig sykkel. Klarer du det tempoet utfor på vanlig sykkel, kommer du ikke til å klare dette med el-sykkel heller. Teknikken er dessverre akkurat den samme på el-sykkel og vanlig sykkel.
  • Det er begrenset hvor sterk motoren er. På grus og asfalt som ikke er for bratt holder du 25 km/t lett. I brattere bakker og på sti er motoren ikke sterk nok. På turen over syklet jeg full gass på snødekte stier. Da klarte jeg 21 km/t i snitt. Nå på sommeren er nok 15-18 mer innenfor. Siste skitur hadde jeg 16km/t i snitt.

Hvor mye lengre du kommer med el vs vanlig er håpløst å si. Alt kommer an på form og teknikk. At du får hjelp er det ingen tvil om og hjelpen kan du selv styre ettersom hva slags økt du skal ha. Jeg har hvertfall blitt hektet og synes dette er veldig morsomt og et fint treningsredskap.

For min del er el-sykkel et perfekt verktøy for trening og moro. Det gjør at jeg kommer meg ut på flere turer når jeg ellers er sliten. Jeg har fortsatt flest turer på vanlig sykkel, men ville ikke vært foruten el-sykkelen.

Er du på UTFLUKT til helgen så ser jeg at det er mange som har med el-sykler til test. Har du ikke prøvd så ta deg en tur og ikke bare rundt på parkeringsplassen. Det er når du kommer ut i terrenget du får en følelse av hvordan det faktisk funker.

Er du interessert i mer om el-sykkel? Sjekk gjerne ut GMBN på YouTube. Her er det masse bra El sykkelinfo.

 

Skulle du se en kar med denne trøya på Utflukt så er det bare å spørre meg om el-sykkel 😉

 

 

Tags: , , ,

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations