Kategorier
Blogg Konkurranse Sykkel Team Milslukern Uncategorized

Rittrapport NM Maraton fra Ola og Kristin

Rittrapport fra Ola:

I finværet på Rjukan trillet et stort herrefelt avgårde bak masterbilen klare for over 100km ritt med 2400 høydemeter klatring, masse grusveier med noen innlagte tekniske partier underveis.

Med mange klatresterke ryttere ble det satt fart med en gang vi kom inn i den første lange bakken, over 600 bratte høydemeter på asfalt og grus. Som forventet stakk Carl Fredrik Hagen med en gang det knakk til. Resten av feltet sprakk fort opp og det ble små grupper syklende litt spredd opp den første bakken. Jeg så at farten var i høyeste laget i starten, så etter 5min med over 480watt i snitt fant jeg ut at jeg måtte justere farten litt ned for å holde en halvtimes tid. Også nesten 4 timer til mål, så ingen grunn til helt panikk enda. Klarte å kjøre ganske jevnt opp bakken, men teten var borte og følte det var mange foran meg. På de flate partiene over toppen var jeg sammen med Lars Granberg, og vi klarte å holde bra fart her. I utforkjøringene ned mot første langing fikk vi bra fart med god flyt, og plukket mange ryttere som tydeligvis hadde kjørt altfor fort nedover – mange hadde både punktert og kommet litt ut av løypa.

Inn på tekniske partiet på Åtra fikk vi beskjed om at vi lå på 3.plass, og det var litt overraskende med følelsen av å være langt bak i feltet opp første bakke. I terrenget fant jeg fin flyt selv om det var første gjennomkjøring av løypa for min del, og tidlig i terrenget plukket jeg Bjørnstad som da lå på 2.plass. En feilkjøring pga dårlig merking/manglende løypevakt/ikke 100% oppmerksomhet medførte at vi måtte snu og tapte et lite minutt, men jagende siste del av terrengpartiet kom vi i kapp med Granberg igjen, og vi var 3 samlet da de lange stigningene mot fjellet startet. Carl Fredrik var ikke å se, og kjørte vanvittig sterkt i front. Vi klarte å samarbeide bra og rullere godt på føringene. Følte ikke at vi kjørte så sakte, men avstanden til klatregeita i front økte stadig. Tungt og seigt i mot-/sidevinden oppover dalen, men jeg følte meg sterk i gruppa og følelsen ble stadig bedre for min del utover i rittet. Klarte å drikke godt hele dagen, og få i meg bra med næring helt fra starten av. På flatene på toppen ble Tor Halvor mer og mer sliten, og i en av de seige føringene over noen korte bakketopper ble vi plutselig 2 igjen, og deretter samarbeidet Lars og jeg bra. Ingen å se bakover, og ingen Hagen å se forover. Rett etter siste langing fra Morten som hadde syklet opp på fjellet for å gi oss flasker punkterte Lars, og jeg befant meg alene på 2.plass. Derfra og til mål klarte jeg å jage nokså bra fart på grusen og flatene, men i det siste tekniske partiet stoppet det litt opp og med slitne bein var det vanskelig å finne skikkelig flyt. Heldigvis hjalp Epicen meg godt her og sørget for litt mer effektiv sykling, og i de siste 19 serpentinsvingene under Krossobanen ned mot mål i Rjukan sentrum koste jeg meg og klarte å nyte en morsom utforkjøring! Ikke så vanskelig teknisk, men fin flyt og god fart! Trillet over mål til 2.plass og sølvmedalje, et godt stykke bak en råsterk og velfortjent vinner som hadde gjort all jobben selv. Selv om jeg ikke tok seieren som jeg hadde håpet å kjempe om må jeg likevel si meg fornøyd, og i en slik klatreløype fikk jeg veldig mye ut av de forutsetningene jeg hadde! Alt i alt var det et veldig godt arrangement på Rjukan, med rå omgivelser og spektakulær natur, samt mange trivelige personer! Personlig hadde jeg gjerne tatt en god del mer terreng i selve rittet, men løpet ble likevel hardt nok og et mesterskap verdig. Klarte til og med å nyte litt av naturen et par ganger underveis! Takk til Kari, mor og far, Tommy og Morten for god langing underveis – uten påfyll av drikke og næring fra et godt støtteapparat er det umulig å holde såpass bra i 4timer, så det var gull (sølv) verdt!

NM Ola

Oppsummert er jeg veldig godt fornøyd med årets NM-sesong, og er stolt over å ha tatt medalje i alle 3 øvelsene; kongepokal og gull i rundbane, og sølv i både maraton og sprint viser at jeg har vært stabilt i toppen. Og gullet i rundbane gjør at jeg kan fortsette å trene i mestertrøya et år til! J Nå nyter jeg noen dager ferie for å nullstille kroppen og være sulten på god trening for å kjempe om seieren i Ultrabirken som går av stabelen om noen uker!

Oppsettet for helgen: Specialized Epic S-Works, med 34t drev foran og 10-42 bak. Specialized Fast Trak 2.0 S-Works dekk foran, og Specialized Renegade 1.95 Control bakdekk – et oppsett som fungerte godt i dag – bra trillegenskaper og godt grep. Dette er også oppsettet jeg har kjørt på alle grusritt i år, og det er oppsettet jeg ville anbefalt alle å kjøre på Birken og den type ritt. Bakdekket ruller ekstremt godt, og litt ekstra beskyttelse med control-utgaven mot spisse steiner o.l., mens Fast Trak foran gir forutsigbart og godt sidegrep til alle svinger med løs grus.

(For de watt-interesserte: snittwatt på 4t5min ble 320 watt (4w/kg) inkl.trillingen).

Rittrapport fra Kristin:

En liten snutt fra jentefeltet:

I kvinner elite stilte Jeanette og jeg (Kristin) til start. Jeanette har vært sterk iår og vist en bra fremgang, og det var spennende hva hun kunne få til. Selv hadde jeg tidligere som mål å kunne kjempe om topp 3 i NM, men har ikke helt fått kombinasjonen jobb/ konkurranser/ trening til å fungere i år, og hadde vel egentlig ikke de helt store forventningene. Men vi stilte på start i en strålende sommerdag i Rjukan og var innstilt på å gjøre vårt beste!

NM Kristin

Rittet startet rolig med «felles oppvarming» i 30 km, da jente-ruta ikke gikk over første toppen (som gutta) men fulgte asfalten til Atrå. I Atrå startet første terrengparti, og Jeanette var offensive og tidlig inn – bra! Selv var jeg litt treigere på avtrekkeren og fikk ikke helt flyten i terrenget. Havnet litt bak, men tok igjen Jeanette i bakken som fulgte. Da hadde trioen Hildegunn/ Borghild/ Mari stukket litt lenger fremme. Jeanette og jeg kjørte ganske jevnt oppover, og da vi kom opp på vidda hadde vi god nytte av å kunne kjøre sammen i motvinden. Fint å få til et bra samarbeid!

Litt etter siste langestasjon hadde Jeanette litt krefter igjen til å kjøre på litt, det hadde visst ikke jeg.. Siste terrengparti syns jeg var litt knotete og jeg syns jeg sto helt stille en stund der.., men flott å komme ut til god stemming og masse positive tilskuere i løypa! Jeg tar av meg hatten for det lokale engasjementet rundt dette rittet, veldig gøy å se at så mange stiller opp. Vi kom til mål på 4. plass (Jeanette) og 5. plass (jeg). Det var vel et greit resultat og omtrent som forventet..

En stor takk til arrangøren for flotte rammer rundt rittet og veldig god stemming i løypa! Moro å kjøre NM i så flotte naturomgivelser. Takk for oss!