Nesten på Grenserittet for Ola Kjøren

Et par uker etter NM ventet et av høstes store turritt, med Grenserittet fra Strømstad til Halden. Jeg hadde følt meg i bra form på hardøkter i forveien, perset på watt på tirsdagens hardøkt og var klar for et spennende ritt lørdag morgen da feltet trillet ut fra Strømstad.

Grenserittet er et spesielt ritt der det ofte er vanskelig å komme i fra, men de siste årene har det vært noen svensker som hadde kommet avgårde og vært først i mål. Derfor var min plan å følge med Wengelin og Edin, som i fjor ble 1 og 2 i rittet. Det ble også i år en del lurekjøring, der det var få som var med på å holde opp farten i rittet. Jeg følte meg som en av de sterkeste og bidro min del, og underveis prøvde jeg også å komme i fra sammen med bl.a. Wengelin og Edin flere ganger – men det er vanskelig å få luke når man blir innkjørt bakfra. Opp Prestebakke som alltid er et av de avgjørende stedene ble farten satt opp, og jeg var med på fartsøkningen og følte meg veldig sterk på de slake asfaltbakkene etterpå. Dessverre ble det igjen en stor og samlet pulje og mer moderat fart igjen.

I en av de siste utforkjøringene med 5-6km igjen til mål så kom Thomas Engelsjerd i front og kjørte fort utfor. Wengelin og jeg fulgte på hjul og vi fikk da en luke til resten bak. Wengelin og jeg kjørte veldig hardt i front med Thomas på hjul, men etter noen få km ble vi igjen kjørt inn av puljene bakfra. Et siste støt fra meg i Kola-bakkene, men den asfaltbakken var kortere enn jeg trodde og dermed var vi mange som kom til å komme sammen inn mot mål. De siste 1,5km før spurten ble jeg sittende i front og brukte dermed mye krefter, og da spurten smalt i siste bakke takket beina mine for seg, og noe skuffet trillet jeg inn som 5.mann… Heldigvis vant en av de som bidro mest underveis, og Wengelin var nok en gang meget sterk på slutten!

grense pall

Alt i alt var rittet morsomt og jeg fikk gode svar på bra form, men var irritert på meg selv etter rittet. Dårlig taktiskte valg mot slutten av rittet, og litt for mye bruk av krefter underveis gjør at det ikke blir fullklaff, men det kan ikke klaffe maks i alle ritt!

Jeg kjørte som vanlig og som på alle ritt i år på min Specialized Epic S-Works, men nå med 38t drev foran for å tåle litt høyere fart og satt opp med Renegade 1.95 Control dekk bak og Fast Trak 2.0 foran. Det er en perfekt kombo for slike ritt, med rå rulleegenskaper bak og ekstra sidegrep foran!

 

 

Tags: , , ,

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations