Episk 2018!!

Suisse Epic 2018 var et mål for Geir og meg i 2018. Vi prøver å finne et reisemål med sykkel hver sommer for å ha noe å trene/glede oss til. 5 etapper på MTB I Sveitsiske alper skulle vise seg å være mer utfordrende og spektakulært enn vi trodde.

15.000,- i påmeldings avgift pr pers er dyrt, men vi synes vi fikk mye for pengene (reise til og fra Sveits kommer i tillegg). Fra vi gikk av toget der vi skulle ta kabelbanen opp til start byen Bettmeralp, og til vi satt oss på toget i Zermatt på vei hjem 6 dager etterpå, var alt inkludert. Bagasjen vår ble fraktet til hotellet når vi gikk av kabelbanen og vi ruslet opp til en felles innsjekk og breafing om rittet. Der fikk vi utdelt RACE bag som vi skulle ha det vi trengte på de neste 5 etappene. Vi gikk tilbake til hotellet og pakket om bagasjen og monterte syklene. Reise bagen med noe tøy vi ikke trengte på turen la vi i sykkel bagen,  og denne ble fraktet til hotellet vi skulle ankomme siste etappe i Zermatt. Da var vi klare for ritt!

1 etappe BETTMERALP – BETTMERALP

Strava Profil

Seeding systemet var enkelt. Vi måtte sette opp på nettet tiden vi trodde vi skulle være etter beste lag i mål på første etappe. Det var en elite pulje først, så ble puljene kalt A-H. Vi ble satt i pulje B første etappe, og dette traff vi bra på. Vi ble i pulje B alle etappene. Etter alle etapper ble lagene plassert i den puljen de hørte hjemme etter innsats/tid. Dette er et bra system da det blir lite stress med de du sykler sammen med da vi er på samme nivå, og hvis du fighter om en plassering er det lett å se underveis. Klasse inndelingene var enkle: Menn elite, kvinner elite, Mix, master (2 stk under 100 år), Grand Master (2 stk over 100 år). Vi var Grand Master (113 år til sammen). Etappen ble hard som forventet, men at det skulle være SÅÅÅ bratte utforbakker var vi ikke forberedt på. Les tidligere Blogg fra 19/9-2018 om utstyret vi startet med. Vi var godt fornøyd med hev/senk sete pinne og litt grove fordekk på en heldempet sykkel når vi var langt nedi bakken. Vi hadde begge 180mm bremseskive foran så dette hjalp også. Noen steder var det så bratt at vi kjente bak dekket subbet i sykkel shortsen. SÅÅÅÅÅÅÅ vondt i hendene for å niholde i bremsene i nesten 1 time hadde vi aldri øvd på. Heldigvis kom vi oss fra dette uten større fall på hele turen. I mål sitter vi i sola fornøyd og slitne og nyter god mat og en øl (alt inkludert selvfølgelig).

2 etappe BETTMERALP – GRÄCHEN

strava profil:  https://www.strava.com/activities/1847636491

Nydelig vær i dag også. Stiller med kort/kort sommer trøye uten super under, men med en tynn jakke over på start. På start er det 10 grader og sol men vi skal begynne med en nedoverkjøring på 1500 høydemeter, så nede i dalen tar jeg av jakka og det er sommer varmt resten av turen. Vi ble enige om at vi skulle ha en liten sekk med drikkeblære på 1.5 l og en flaske på ramma (ramma tar bare en flaske). I sekken hadde vi også alt av ekstrautstyr i tilfelle uhell. Veldig greit å ha lommene på trøya fri til gel og mat for det tar plass på slike lange etapper. Vi kunne ha syklet med bare en stor flaske på ramma fordi det var 3 matstasjoner underveis på hver etappe og der fikk du alt! Ved at vi brukte sekk hoppet vi over den første drikkestasjonen, og vi så at vi hverken tjente eller tapte på dette til slutt. Etter mye fine stier og klatringen opp dalen mot mål var på asfalt, kom et stiparti på slutten som ikke sto på race kartet. Kanskje arrangøren ikke ville sette det inn, men dette var en sykt bratt oppoverbakke på nesten 2 km som tok voldsomt på legg muskulaturen. Vel i mål koser vi oss i sola med mat og øl mens vi venter på at syklene våre blir vasket og klargjort for neste dag. I målområdet er det også et verksted fra Shimano som tok rep/service. Jeg og Geir benyttet oss av dette denne dagen og fikk skiftet bremseklosser bak for neste dag.

3 etappe GRÄCHEN – GRÄCHEN

strava profil:  https://www.strava.com/activities/1847638863

Hotellene, ca 100 m fra start/mål området, vi bor på og maten er veldig bra (racebagen står sef klar på rommet når vi sjekker inn). Etter en god natt søvn er vi klar for nok en strålende dag. Dette ble den varmeste dagen og vi starter i kort/kort. Det bærer ned en voldsomt bratt bakke igjen og rett inn i en sykt bratt oppoverbakke på sti som vi måtte gå noen 100 meter pga stigningsgraden. Så noen flotte flytstier langs bunnen av dalen før vi begynner en laaaaang stigning. Veldig varmt til tider og vi trenger mye drikke. Nå var vi glade for at vi hadde med oss ekstra drikke i sekken. Geir begynner å kjenne at han ikke har truffet på toppformen og det ble litt dytte jobb på meg men vi er jo et lag så det skulle bare mangle. Vel oppe på den lange bakken får vi noen flotte flytstier igjen, før vi stuuuuuper ned en fjellskrent hvor det var så bratt til tider at vi i hver sving måtte stoppe og snu syklen rundt i andre kjøreretningen. Masse stein og mye sjanser for punktering, men vi klarer oss. Siste bakken opp til mål er nesten lik fra dagen før bortsett fra den sykt bratte stien. Etter målgang bestemmer vi oss for å bytte bakdekk til noe mer knaster enn de Fast Track dekkene vi har på. Grunnen til dette er at det sklir litt for mye i de bratte nedoverkjøringene. Geir får kjøpt et Maxxis Agressor dekk i en sykkel forretning i byen som han beholdt på resten av turen. Jeg hadde med et Michelin X-King og trodde dette skulle gå bra. Fikk det f…. ikke tett slangeløst helt til jeg oppdaget at dette dekket ikke var for slangeløst oppsett. Jeg vrei det av slengte det langt inni skiboden (der det ble liggende) og satte på Fast Track dekket igjen, der ble det resten av turen. Å kjøpe dekk, slanger, klær hansker etc var ikke lett på denne turen. Anbefaler å ha med alt av ekstra utstyr til forskjellig vær og føre.

4 etappe GRÄCHEN – ZERMATT

strava profil:  https://www.strava.com/activities/1847642788

Har regnet i natt, men opphold på start. Vi starter med løse armer og vest. Ingen regnvær under turen så vesten går av etter første nedkjøring og det blir bra etterhvert. Første lange oppoverbakke går på safalt, så ned en bratt sti og så begynner en lang oppoverbakke på traktor sti. På toppen blir vi stoppet av en vakt med rødt flagg ALLE AV syklene til dere får et grønt flagg noen 100 meter lenger frem. Dette forstod vi raskt hvorfor. Stien snirklet seg langs en fjellskrent og var smal og vi kunne enkelte steder se rett ned i dalen. På syklene igjen fikk vi lange strekker med nydelig flytsti og ned i dalen mot Zermatt bar det. Da vi nærmet oss byen skulle vi selvfølgelig klatre noen meter igjen, men ble premiert med den feteste utforbakken med bare bygde doseringssvinger ned igjen (400 høydemeter). Løypa var annonsert med 61 km lengde, men her hadde de bomma. Det ble til slutt nesten 67 km og noen flere høydemeter enn antatt. Dette tok på litt på slutten. Premien var igjen en øl og god mat i målområdet før vi tok med oss de nyvaskede syklene til et supert hotel 100 m unna. Zermatt er en utrolig fin bilfri by og det ble en liten sightseeing på kvelden før middag og litt vin til maten før leggetid.

5 etappe ZERMATT – ZERMATT

strava profil: https://www.strava.com/activities/1847644119

 

Siste etappe super dag strålende sol og varmt, seff kort/kort. Start i sentrum og en 7 km lett stigning på grus/asfalt før vi runder innerst i dalen og får tidenes flytsti nedover i 10 km! så litt grusvei på flata inn mot første matstasjon som er vendepunktet før vi starter på en laaaaang oppoverbakke 17 km stigning og 1200 høyde meter. Jeg hjelper Geir med å klare å kjøre et gir tyngre i den lange bakken fordi vi kjempet med et annet lag om 4 plassen. Vi leder på dem med 6.30 min, men vet at de er sterkere enn oss i motene, men vi kjører fortere enn dem nedover. Ved første matstasjon før den lange stigningen ligger vi sammen godt utgangspunkt, men nå begynner det. Ved ca 35 km (2300 hm) begynner Geir å nesten hyperventilere, jeg dytter på men synes veldig synd på han, han sliter. Vel oppe på toppen er det en vann stasjon men vi hopper over og satser alt på å ta igjen det tapte ned til mål, ca 18 km og 1000 hm stort sett nedover. Vi vet ikke hvordan vi ligger an men kjører fort og kontrollert ned den første lange bratte bakken (ca 7 km). Nesten nede kjører jeg forbi en på utfor sykkel  og han roper til meg (jeg tror han er irritert så jeg fortsetter) men etter to rop til stopper jeg. På dårlig engelsk sier han vi har kjørt feil f…….. jeg sier til Geir at her er jeg kjent så vi treffer på overgangen til Gornegratbanen rett her nede og kommer inn på løypa. Men vi diskuterer litt og bestemmer oss for ikke å jukse. Da var det bare å ta beina fatt og dytte sykkelen en drøy km opp til pila vi ikke hadde sett. Dette tok oss ca 10 min f…… der røyk 4 plassen. Vel i mål fornøyde med hele turen og med en god øl i solsteika i mål begynner vi å se på resultatene. Det viste seg at det laget som lå på en trygg 3 plass også hadde kjørt feil der vi snudde, men de hadde bare kjørt på og ble disket. Det laget vi kjempet med ble nr 3 og vi nr 4 og var happy med det😊

Alt i alt summert er dette en sykkelopplevelse for livet og kan absolutt anbefales for de som ønsker en utfordring med super natur, utfordringer og leve som «proff» i 6 dager

Hilsen Trond og Geir

Tags:

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations