Førstereis på Birkebeinerrittet? Jeg også!

Ingeborg Kristine Lind skal delta i Birkebeinerrittet for første gang, og det er hun ikke alene om. Selv om hun aldri har forberedt seg til Birkebeinerrittet før, har hun forberedt seg til ganske mange andre sportslige utfordringer tidligere. Her beskriver hun hva hun gjør for å forberede seg best mulig til turen over fjellet – kanskje du finner litt inspirasjon?

Syv dager igjen til start

Årets Birkebeinerritt nærmer seg med stormskritt og det begynner å bli sent å gjøre så innmari mye med formen i positiv forstand. Det du imidlertid fint kan klare er å ødelegge ganske mye for deg selv, for eksempel ved å nitrene inn mot rittet og stille med en sliten kropp på startstreken. Nå som rittet nærmer seg, har mange lett for å evaluere egen treningsinnsats i sommerferien. Du er helt sikkert ikke alene om å tenke at du skulle lagt inn noen langturer og intervalløkter flere enn det du gjorde. Mitt råd er å ikke forsøke å fikse dette på de syv dagene som gjenstår. Ta gjerne ei intervalløkt, og kanskje noen litt mellomlange turer. Fokuset den kommende uken bør være å stille med en uthvilt kropp, en rittklar sykkel og plan for gjennomføring av rittet. Du kan lese Silje Stensruds tips til hvordan du kan klargjøre hodet best mulig her.

Hvordan forbereder jeg meg?

Gjennom sommeren har jeg stort sett fått trent sånn som jeg har pleier. Treningen min er styrt av lyst, noe som innebærer at dersom jeg har lyst til å løpe tre dager på rad så gjør jeg det, før jeg plutselig finner ut at det er tid for en rulleskiøkt eller noen bakkedrag opp Grefsenkollen med sykkelen. Inn mot birken har jeg imidlertid gjort noen tilpasninger for å stille best mulig forberedt.

Ettersom jeg ikke hadde syklet noen seedingritt til birken tidligere, meldte jeg meg på Valdresrittet som gikk av stabelen lørdag 21. juli. Fordelen med denne gjennomkjøringen var for det første at jeg fikk en bedre puljeplassering enn om jeg ikke hadde syklet noe sykkelritt i det hele tatt. For det andre fikk jeg god rittrening. Det kan være skummelt å ligge i en stor pulje hvor man føler man nærmest er stengt inne med syklister på alle kanter.

Innspurten på Valdresrittet

Mitt råd til deg dersom du synes det er skummelt å sykle med mange ryttere rundt deg, er å sykle i ditt tempo og ikke la deg stresse. Legg deg gjerne langt ut til siden på veien, slik at du ikke nødvendigvis har syklister på alle kanter. Følg farten i feltet så godt du klarer.

Etter Valdresrittet gjorde jeg som nevnt noen endringer i treningen min i form av at dersom jeg skulle på sykkeltur, så valgte jeg terrengsykkelen fremfor landeveisykkelen. Videre begynte jeg å legge inn minst en hardøkt på sykkel i uka. For meg som er vant til at det meste av hardtreningen foregår med joggesko på beina, var det viktig å bli kjent med hvordan kroppen fungerer med høy puls og laktat på sykkelen.

Grøftepause etter bakkeintervall

En annen arbeidsoppgave jeg la inn var bruk av dempere mens jeg syklet. Det er lett å glemme å skru av og på demperne etter terrenget når man er sliten og fokuserer mest på hvor langt det er igjen av intervallene og særlig dersom du ikke er så vant med å bruke terrengsykkel. Ved å fokusere på dette under øktene går dette nå mer og mer av seg selv.

Forrige helg syklet jeg Helterittet, og planen var å sykle Kongerittet denne helgen. Jeg syntes det var fint for både hodet og kroppen med et ritt litt nærmere birken. Etter Helterittet, som for meg tok litt i overkant av fire og en halv time, har jeg imidlertid vært veldig sliten i beina og synes kroppen har brukt lang tid på å restituere seg. Da jeg kjente at kroppen fremdeles lett fikk syre på onsdagens lette grusintervaller, skjønte jeg at risikoen for å ødelegge for et best mulig ritt i birken ved å stille til start i Kongerittet absolutt var tilstede. Kongerittet går derfor uten meg på startstreken.

Påfyll av næring underveis i Helterittet

I helgen er derfor planen å prøve å være litt fornuftig i form av å kjøre en litt lengre og rolig økt enten på rulleski eller sykkel og en intervalløkt på sykkel på søndag dersom beina kjennes fine da.

De siste fem dagene før birken vil jeg stort sett ha kortere og roligere turer, én terskeløkt på sykkel og én fridag. Jeg liker å holde antallet øker mer eller mindre oppe, men heller kutte ned på mengde og intensitet. Ellers vil jeg fokusere på minst 7-8 timer søvn hver natt, drikke bra og ellers spise normal kost.

Pakking av sekk og gjennomgang av sykkel vil jeg gjøre senest torsdag sånn at jeg har tid til å kjøpe inn eventuelt nødvendig utstyr på fredagen. Jeg pleier ofte å lage meg ei huskeliste med alt jeg skal ha med god tid i forveien, og som jeg ofte supplerer etter hvert som jeg kommer på ting som er lurt å ha med seg.

Målet er å stille best mulig forberedt når startskuddet går lørdag formiddag. Lykke til! – enten du sykler for første gang eller har kjørt rittet så mange ganger at du omtrent kan den i blinde 🙂

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations