Kategorier
Uncategorized

Er du klar for ULTRABIRKEN?

I går ble løypa offentliggjort og jeg kommer med noen siste tips og triks, for at du skal være best mulig forberedt til start på lørdag. En ting er sikkert, dette blir hardt og kult!

Ultrabirken er den store, litt slemme storebroren til Birkebeinerrittet. Personlig synes jeg ikke løypene oppigjennom årene har vært helt det store. Det har vært langt, men man har gått glipp av mange fine stier hvert år. I fjor var det første året jeg synes løypa begynte å ligne noe som var verdt å sykle. Men i år! I år snakker vi!!!

Løype og disponering

Årets løype er slik jeg ser det endel hardere enn fjorårets løype. Den er garantert mer gøy, men gøy blir fort til hardt. Og hvis man blir sliten tidlig i årets løype, ja da blir det seigt å komme seg inn. Her er hvordan jeg deler opp løypa og hva jeg tenker om hvert parti:

Starten i år er veldig fin. En liten tur rundt Hafjelltoppen og tilbake til Pellestova. Det kan være greit å prøve og finne seg en plass i starten hvor man mener man har sjans til å ligge. For når man passerer Pellestova starter moroa! Fra man går inn mot Reinsfjell til man er ferdig med Hitfjell er det veldig lite hvile. Bruk hvert eneste grusparti til å drikke og spise. For de er ikke lange og stiene man sykler på er til tider ganske så harde. Særlig opp Kriksfjell er det skikkelig bratt mot slutten. Er man ikke trygg på egen form kan det være en idé å gå i de aller bratteste kneikene. Du får behov for kreftene senere.

Når man er ferdig med Hitfjell føler jeg man er ferdig med del 1 av Ultrabirken. Man har vært igjennom masse morsomme stier hvor det er lett å la seg bli revet med. MEN kjør behersket uansett hvor gøy det er. Smellen kommer til å komme ellers og du får den med renter senere på turen. Del 2 er i området fra Hitta (bunn av Hitfjell) til du er på Hornsjø. Her er i hvertfall planen min å holde godt igjen og få i meg mest mulig næring.

Del 3 er det partiet jeg frykter mest og ser på som det viktigste partiet. Fra Hornsjø til man går inn i bakken mot Snørvillen. Stien fra Hornsjø til man kommer opp til Birkebeinerløypa er seig! Her er det ikke lengre høyfjellsterreng, og med regnet som har vært siste dagene her oppe vil det bli både glatt og gjørmete. Selv i sommerferien med 2 måneders tørke var dette et av få steder det var et snev av fuktig. Herfra ut på grusen over Gjestbodåsen og inn i Snørvillen blir viktig. En ting er at dette området er seigt, men partiet man nå går inn i, er det partiet som er det kuleste, groveste, men også det tyngste å få flyt i.

Del 4 som er Snørvilen, Mostefjell, Sollifjell og Naterudstilen er nok favorittområdet mitt her oppe. Det er grovt, store stein og opp eller ned. Dette gjør også dette til et område det er mulig å hate maks. Er nok mange som hatet dette i fjor, men har du krefter igjen her tar du mye tid. For det er absolutt mulig med flyt her, men ikke uten litt trøkk i beina.

Siste partiet sånn jeg ser det, er når man har kommet ned fra Naterudstilen. Herfra og inn har jeg ikke syklet, men man kommer seg alltid inn på en grei måtte herfra. Man har også høydemeterne på sin side.

Over Snørvillen

 

Sykkel og dekkvalg

I år får man de lange grus/asflat-partiene mot slutten. Så skal man sykle en litt grovere sykkel i Ultrabirken er dette året. Når det kommer til dekk så går stort sett løypa på høyfjellsstier, så jeg kan ikke se behovet for så veldig grovt mønster. Det du derimot bør ha er dekk som tåler en støyt. Det er mange gode muligheter for å punktere. Dette er ikke rittet for de letteste rittdekkene. Her bør man ha forsterkede sidevegger. Feks EXO fra Maxxis, TNT fra Vittoria, GRID fra Specialized osv. Personlig kommer jeg til å sykle med IKON 2,8 EXO dekk. Jeg vet jeg taper på grusen med dette, men syns det er skikkelig gøy i terrenget. Og for min del er det viktigere. Bruk dekk du er trygge på og som du vet tåler en støyt.

Skulle du være i tvil om utveksling så velg heller det sikre. For de aller fleste så vil man ha mer enn tunge nok gir uansett hva man velger. Jeg har Eagle med 10-50 bak og jeg sykler mest sannsynlig på 34 foran, kanskje 32.

Utover at jeg har nye dekk så sjekker jeg at bremseklosser har mye belegg igjen, at vaiere og strømper er helt tipp topp. Jeg slipper også ut 5-10 Psi på frontdemperen. Jeg sykler med ganske hard gaffel til vanlig og på en såpass lang tur blir det ikke like aggressiv sykling som på 1 times ritt eller når man skal ta en KOM på Strava på 5 min.

 

Bekledning

Slik det ligger an nå blir det ganske likt som i fjor. Ganske kaldt om morgenen og varmere utover dagen. I fjor må jeg kunne si at jeg hadde maks klaff med bekledning. Ulvang kort ull-undertrøye, Kalas stitrøye, Kalas vest, Ulvang ullsokker og Norrøna baggyshorts. Da var det veldig enkelt å justere temperaturen hele veien. Sykler man med mer klassiske sykkelklær vil jeg anbefale å ha en undertrøye, løse ermer, sykkeltrøye, vest og sykkelshorts. Da kan man enkelt justere til det varmere været ved å dra ned de løse ermene og åpne vesten. Har du på for mye klær vil du svette unødvendig mye.

 

Ernæring

Det viktigste er at du bruker noe du er vant til, og at du jevnlig får i deg næring. Min plan for næring ser slik ut:

  • Min 0,5 liter med Maurten sportsdrikk. Jeg har testet denne mye og syns den er veldig bra.
  • 1 Winforce kokkos gel i timen
  • Etter det har gått 2 timer minimum 1 SIS GO Energy. De er enkle å få i seg. Slipper også å drikke i tillegg til gelen som jeg må ved mange andre gel.
  • Winforce Booster inn mot Snørvillen og ved Naterudstilen

Det viktigste er at du får i deg noe jevnlig og ikke minst at magen din tåler det. På et så langt ritt kan alt i fra fyrstekake til lefser med laks og philidelpia-ost være vel så bra.

 

HA DET GØY

Det er et tøft ritt, ikke glem å ha det gøy! Det er også et langt ritt, så vær grei med de rundt deg, når man skal sykle 6mil med sti så er det ikke noe poeng og ikke slippe frem folk. Svært få har mulighet til å vinne, alle har mulighet til å bidra til god stemning! LYKKE TIL, dette blir fett!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.