Birkebeinerrittet: Klar for dyst?

Det er nå bare noen dager igjen til årets store mål for mange av oss. Er du klar? Hva trener du siste uka? Er sekken pakket og klar? Har du planen klar for hva du skal få i deg? Her kommer noen siste tips.

Lørdag er det årets festdag for sykling i Norge. På Birken samles alt i fra de beste i landet til de som bare skal komme seg igjennom. I denne sammenheng er det de sist nevnte som gjør den største prestasjonen. Dette fikk jeg litt ekstra respekt for da jeg var med frøkna når hun syklet. Var kult å se hvor mange som virkelig sleit og jobbet for å klare og komme seg igjennom. Ikke minst hvor glade de var når de kom i mål. Mer om den turen kan du lese om her: IdapiaPåTur

Nok om det. Selv om Birken ikke er like stort som før så er det fortsatt mange nye og uerfarene syklister. Så da er det bare på sin plass at vi kommer med noen tips.

Siste uken:

Det som ikke er gjort nå er det for sent å gjøre noe med. Så denne uken er det å få overskudd som gjelder. Personlig liker jeg å ha sone 3 intervaller på onsdagen og en liten økt med noen spurter på fredagen. Utover dette er det fri eller korte rolige turer.

Å spise/drikke som mannen med jåen siste dagen er ikke måten å gjøre det på. Sørg for at du spiser jevnt og drikker godt hele siste uken. Det kan være lurt å ha en drikkeflaske med seg siste uken. Litt lettere å telle/være sikker på at man får i seg nok når man drikker av en flaske.

Disponering:

Er målet seier er det lett; heng med så lenge du klarer og kjør i fra ned Ballettbakken. For alle andre derimot så kan det være smart å kjøre litt annen taktikk. Er målet å gjennomføre er det lurt å holde igjen fra start. Problemet med ritt er at man som oftest blir dratt med i starten. Når man føler man åpner rolig er det mest sannsynlig ikke for rolig. For følelsen i starten av et ritt er ofte feil. Så åpne rolig og kjør jevnt helt til Kvarstad. Føler du deg bra her så har du disponert bra. Føler du deg ræva her så blir det tungt inn.

Sykler man for merke så bør man fortsatt ikke spreng-åpne, men da er det viktig å finne en gruppe som er like god som deg. Åpner man såpass rolig at man blir beste mann i gruppen, må man fort gjøre mye av jobben selv.

Sykler du Ultra. Se lengre ned.

Næring underveis:

Dette er viktig!!! Jo lengre tid du bruker jo viktigere er det. Det gjelder å finne et merke man liker slik at man nesten “gleder” seg til å ta i seg næring. Underveis i et ritt går tiden fort, og før man vet ordet av det har det gått 1,5 time uten at man har fått i seg noe. Så finn deg plasser på forhånd. Feks at du skal ta en gel på alle drikkestasjonene og følg planen. Skulle jeg syklet Birken i år hadde mine plasser vært: Skramstad, ut av første terrengparti, toppen før Kvarstad, på flata etter Rosinbakken og Storåsen. Så hadde jeg hatt med en gel eller 2 ekstra.

Jeg klarer ikke å få i meg noe annet en gel og drikke underveis i et ritt hvor det går fort. Så for min del er det gel og drikke som gjelder. Det er enkelt å få i seg og det går fort.

Når det gjelder drikke liker jeg å få i meg ca 0,7 dl i timen. Får jeg i meg det så er jeg veldig happy.

Tips til sportsdrikk: PowerBar Isotonic

Tips til gel: PowerBar Powergel

Noe annet man bør prøve er Winforce Booster. Den er helt rå mot slutten, men må testes først. Kan være litt hard mot magen, MYE koffein.

 

 

 

 

Hva bør du ha med deg:

Birken har jo et minimum av innhold du må ha med deg, men i tillegg kan det være lurt å ha med:

  • Kjedelås
  • Liten plast-flik til å legge inni dekket hvis det revner. Kan feks kappes ut fra en drikkeflaske/cola flaske
  • Selvklebende lapper til å lappe slanger
  • Kjører du med tubless bør du ha samurai Sword eller tilsvarende. Dette er små gummilarver som du kan stikke i hullet hvis du punkterer. Dette tar kort tid og gjør at du taper minimalt med tid.
  • Ekstra waier
  • Girøre.

Du må ha vekt i sekken så det er bedre å fylle den med ting du kan trenge i stedet for sand.

 

UltraBirken:

I dag ble UltraBirken-løypa sluppet og det var bra lesing. Fortsatt er det mer grus enn jeg liker, men det er den beste så langt UltraBirken så langt i mine øyne. Man har her med mange av de beste stiene slik jeg ser det. Det kommer til å bli et morsomt, men hardt UltraBirken. Det er en del kule stier i starten så pass på å ikke bli for ivrig, du trenger de kreftene mot slutten. Fra Gjestbod og inn er tøft hvis du har gønna på for mye i starten. I Ultrabirken er det utrolig viktig å drikke og spise godt på grusveiene. For stiene er såpass tøffe at det er vanskelig å spise her.

Løypa finner du her: ULTRABIRKEN

Her er et lite bilde fra løype:-D

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LYKKE TIL!

Hilsen Ole-Christian

 

 

Tags:

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations