Kategorier
Blogg Konkurranse Sykkel Team Milslukern Uncategorized

Grenserittet 2016 – nesten for Team Milslukern

Team Milslukern stilte med Jeanette, Eirik, og Emil til start i årets utgave av Grenserittet. Det ble kniving helt til siste meter, men dessverre ble det bare nesten for gjengen denne gangen. Under følger en oppsummering av rittet;

Jeanette sin opplevelse:

I år var jeg spent på hvordan det ville utvikle seg fra start, med tanke på at feltet var litt annerledes enn når jeg har kjørt de siste årene. Normalt sett har Borghild (Løvseth)og Hildegunn (Hovdenak) m. flere satt ett voldsomt tempo i det første gruspartiet.

Det var mange sterke ryttere med i år også, og det ble kjørt greit hardt fra start, ikke «på stålet», men kontrollert hardt. Vi var derfor en ganske stor gruppe som kom ut fra første grusparti, og det viste seg at vi skulle bli en gjeng som kjørte sammen.. Noen falt av underveis, men etter hvert ble vi fem stk som kjørte sammen helt inn til mål.

Det er faktisk første gang jeg har kjørt ett ritt sammen med noen andre fra start til mål. Sikkert ganske utrolig for dere gutta, men vi jentene pleier ofte å kjøre i ensom majestet. Vi kjørte jevnt hele veien, egentlig var planen å støte mye mer, men vi var såpass mange så det ble vanskeligere å gjennomføre denne taktikken mtp at det var lettere å «henge på halen».

Jennie Stenhag rykket inne i ett av terrengpartiene, og jeg lå da som nr 4 på stien. Gjorde en rask vurdering på at det kunne koste for mye å kjøre forbi to stk for å tette luka, men i ettertid er det lett å si at den sjansen burde jeg tatt J Vi kjørte derimot inn Jennie som hadde tet etter ca en times tid. Dermed var vi igjen samlet. Nå begynte det også å blande seg mange gutter i gruppetten vår, og mot slutten av rittet oppsto det også i år kaotiske situasjoner. I tillegg åpnet himmelen seg og det BØTTET ned, vi slukte sølevann og spyttet gjørme mens vi kjørte hardt inn mot mål. Men det hører med og er likt for alle 😉 De siste hundre meterne før bakken mistet jeg imidlertid litt oversikt, prøvde å rykke fra fordi jeg ville unngå en spurt og kjørte det jeg hadde. Husket imidlertid løypa for dårlig og brente kreftene litt for tidlig, samt at med gutteklynga som hadde blandet seg bak oss var det nesten umulig å kjøre fra. Feil vurdering av meg, og jeg ga opp inn i bakken når Jennie S., Emilie Moberg og Ingrid S.B. Jacobsen spurtet forbi – alle tre i en klasse for seg. Jeg trillet inn til 4.plass, det ble 17 sekunder bak.

Grenserittet er som alltid ett bra arrangement, og helt avgjørende at vi har egen jentestart. Jeg har ingen fasit på hvordan man skal unngå kaos som oppstår på slutten, men det bør nok til evaluering. Takk uansett for ett flott arrangement, og gratulerer til Jennie, Emilie og Ingrid på topp 3!

grenserittet3 (2)

Eirik sin opplevelse:

Dette var første gang jeg var med i Grenserittet. Jeg hadde hørt at starten ofte er kaotisk så jeg plasserte meg langt fremme i feltet med en gang. Det ble kjørt ganske hardt med en gang vi kjørte inn på grusen, og jeg merket at mange prøvde ligge langt fremme i feltet.

Første del følte jeg gikk ganske bra. Jeg satt stort sett langt foran og kroppen kjentes bra. Da vi nærmet oss terrengpartiet ved grensen var jeg litt uoppmerksom. Plutselig kom det mange forbi på sidene og inn på terrengpartiet ble jeg liggende langt bak. Jeg følte meg fortsatt bra, men det hjelper lite når det er en kø av syklister foran. Ute på asfalten igjen var det blitt over et minutt opp til teten. Sammen med Emil satte jeg fart og vi dannet en gruppe med ca 5 andre. Samarbeidet fungerte ok, men det gikk tydeligvis fort i gruppen foran og. Rundt 50 minutter tok det før vi hadde hentet teten. Opphentingen kostet mye krefter og med under 20km til mål var fokus nå å spare krefter til spurten.

Siden jeg ikke hadde syklet før var jeg spent på hvordan de siste kilometerne skulle gå. Jeg hadde sett litt på kart og bilder fra tidligere år, men det er likevel vanskelig å vite akkurat hvordan det er. De siste 5 kilometerne lå jeg stort sett blant de 5 første. Jeg hadde god posisjon inn på oppløpet, men de andre ble for sterke i spurten.

Jeg er likevel godt fornøyd med 5. Plass i mitt første Grenseritt. Det var et morsomt ritt, og en veldig bra treningsøkt!