Kategorier
Uncategorized

Sykkelen min: Fagerli’s rundbanesykkel

Utover våren og sommeren kommer vi til å ha en serie som heter «Sykkelen min». Her går vi mer i dybden om hvorfor våre ambassadører velger det de gjør av utstyr. Vi starter med rundbane-monsteret til Ole Christian Fagerli på Team Milsluker’n.
Kort om sykkelen og hva bruker du den til?

Jeg er og har vært svoren Scott-mann i mange år og ser ingen grunn til å bytte fra det beste til noe annet. 😉 Sykkelen jeg bruker til rundbane- og maratonritt er i år som i fjor en Spark 29er. Største forskjellen fra i fjor, er at jeg i år har byttet fra RC varianten til Premium. Største grunnen til dette er fordi jeg heller ville ha 2-delt krank i stedet for 1-delt. Jeg synes 2-delt er mindre styr og jeg synes et større drev foran gir bedre moment. Med 2-delt kan jeg ha et større drev foran på storeskiven. Et annet punkt er at da kan jeg dra på et hvilket som helst ritt, uten å ha tenkt på utveksling.

Sparken kommer i hovedsak til å bli brukt på Kalas-cup, NM rundbane, Ultrabirken og andre tekniske rundbane/maraton ritt.

Kan du si noe om utstyret, hva er annerledes enn standard?

Sykkelen er ganske så standard, da jeg synes den er satt opp bra slik den kommer. Noen tilpasninger har jeg naturlig nok gjort. Sykkelen kommer med 34-24 tenner på kranken. Dette er en litt spesiell utveksling på en rundbanesykkel med 2-delt krank. Så her har jeg byttet til 38-28. Da kan jeg stort sett kjøre på storeskiva, men så har jeg 28 i de bratteste og lengste bakkene.

20160322_195332000_iOS

Det nyeste og mest spesielle er den nye heve/senkepinnen fra Magura. Jeg er mer eller mindre avhengig av heve/senkepinne, men det er jo noen ritt man ikke trenger det. Der er det bare ekstra vekt. Slik det har vært frem til nå har jeg kjørt med Rock Shox Reverb, med kabelen til fjernstyringen inni rammen. Problemet da er at det har vært mye styr å skifte mellom vanlig pinne og Reverb. Magura pinnen derimot har trådløs fjernstyring og er elektrisk. Dette gjør at man enkelt kan bytte pinne.

Utover dette så bytter jeg holker til Lizard skin og Truativ riser styret i 750mm bredde.

20160322_195157000_iOS

20160322_195523000_iOS

 

Gjør du noe spesielt med dekk/hjul ut ifra standard?

Jeg kommer til å kjøre med hjulene slik de er. Hjulene har blitt bedre og bedre på Scott syklene de siste årene. Så jeg kommer i utgangspunktet bare til å kjøre på standardhjulene. Skulle jeg byttet til noe så hadde det vært fett med ENVE M50, men de koster også endel.

Dekk blir jo alltid valgt ut ifra løype og ikke minst føreforhold, men i 95% av rittene jeg kjører er det Rocket Ron 2.25 SnakeSkin. Uansett dekk så blir det alltid kjørt slangeløst, og akkurat nå tester jeg ut en ny guffe Milsluker’n har fått inn. Orange som denne heter, virker veldig lovende og tetter veldig godt.

 

Når det gjelder sittestilling/tilpassing er det noe spesielt du tenker på?

Som man ser på bildet av sykkelen så sitter jeg litt snodig. I 2012 la jeg satsningen på hylla pga en dårlig rygg. Jeg dovnet bort i bena når jeg syklet. Etter mye prøving og feiling kom jeg med hjelp frem til denne sittestillingen. Da jeg er lang i bena og kort i ryggen, så bruker jeg 1 rammestørrelse mindre enn jeg kanskje burde. Large-ramme på 189 cm er ikke det som blir anbefalt, men med XL så blir sykkelen for lang i overrøret. Så jeg har en veldig lang setepinne, setet er flyttet så langt frem som mulig, og jeg kjører med så høy front jeg får til. På toppen av det kjører jeg med et styre med 20 mm mer rise for å komme enda høyere. Hver gang jeg skrur sammen en sykkel tenker jeg at sykkelen er for liten, men det er det som funker for meg.

King Cage må til.
King Cage må til.

 

Hva veier sykkelen?

Vet faktisk ikke, for jeg har ikke veid den. Syklene mine har bare blitt tyngre og tyngre for hvert år. Nå setter jeg opp sykkelen slik jeg vil ha den. Om den da veier 10 eller 12 kg bruker jeg ikke mye tid eller tanker på. Med topp utstyr på hele linja så er det ikke en tung sykkel uansett.

 

Spec på rytter/sykkel:

spec ole

20160322_195242000_iOS

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.