Kategorier
Blogg Sykkel

Vask og klargjøring til ritt del 1: Vask

Det viktigste rittet står for tur i august og her kommer noen tips til hva du bør sjekke og gjøre med sykkel før ritt. Da er det litt mindre kjangs for at du får noen problemer i rittene fremover.

Det viktigste vedlikehold du gjør er å vaske sykkelen skikkelig. En ting er for at den holder seg bedre, men like viktig er at når du vasker sykkelen så ser man ofte små ting som kan være feil. Feks sprekker og deler som er på vei til å bli ødelagt. Et lite tips er også om du ikke skrur selv er å vaske sykkelen som om du skal selge den før du leverer den til verkstedet. Da er det mye lettere og med gøy å skru på sykkelen din for de som jobber der.

Vask:

Klargjøring starter alltid med vask. For å få sykkelen skikkelig ren bruker jeg: såpe, høytrykkspyler, bøtte med varmt vann, svamp, kjederens, svamp til kjede og bikeshine.

hva jeg bruker

Den svarte øverst på bilde er ganske smart å bruke i steden for svamp. Det er slags mikrofiber vått som man har hånda inni. Funker som fjell på sykkel. Nederst ser dere en «svamp» av plast som man kjøper for å fjerne innsekter på biler. Den fungerer sjukt bra på ESI holker for å få de hvite. Av vaskemidler bruker jeg litt forskjellig. Muc-off, Motorex, Morgan Blue, Putoline og flere har bra såper.

Når du skal vaske sykkelen så spray på godt med såpe på hele sykkelen og kjederens på kjede/kassett/krank. La så dette stå å virke i noen minutter mens du henter varmt vann og kobler opp høytrykk.

Såpe på

Mange er i mot å bruke høytrykk på sykkel, noe jeg aldri har skjønt. Dvs bruker du huet og vet hvor du spyler så er det ikke noe problem. Men jeg kjenner jo folk som sliter med at feks styrelager ryker hele tiden og ikke skjønner hvorfor. Noe som ikke er så vanskelig å skjønne når man ser hvordan de spyler.

Noen tips er: Ikke for nærme der der er lagere og unngå å spyle rett inn i lagere. Da er det null problem. Det er heller ikke noe vits med noe fancy stor maskin, en liten tass med 100 bar er mer enn nok. Som på bilde under. Når du skal spyle navet så ikke inn fra siden, men så rett på selve navnet som mulig.

Spyle

Da er det bare å spyle løs. Selv har jeg helt noya for å ha møkk på dekkeneså de blir vasket til alt er borte. Men dette er også viktig, men det kommer jeg tilbake til. Når du bruker Morgan Blue kjedrensen så blir drivverket helt rent bare ved å spyle lett over med høytrykk. Møkka renner rett av.

Skjermbilde 2014-08-01 kl. 00.51.11

Når sykkelen er spylet er det greit å ta av hjulene så man kommer til med svampen. Selv liker jeg å sette tilbake akslingen på bakhjulet slik at kjede ikke er i veien når du skal bruke svampen. Tar du av hjulene kommer du bedre til men du vil også da lettere se feil på sykkelen din.

Av med hjul
Av med hjul

Når hjulene er av er det bare å svampe hele sykkelen samt kjede kjapt med en egen svamp så du ikke drar olje utover resten av sykkelen. Når du har spylet skikkelig er det ikke så mye møkk verken på sykkel eller kjede.

vask uten hjul

Når dette er gjort så er det bare å la sykkel og hjul tørke. Neste step gjør alltid jeg før ritt, men det er jo langt i fra noe must. MEN sykkelen ser sjukt smooth ut hvis du bruker bikeshine, carbonpolish eller annet polish middel. Det er mest for at sykkelen ser bra ut men også for at sykkelen er litt lettere å gjøre ren neste gang. Når sykkelen er ferdig vasket så ser den slik ut, bortimot som ny. (slurvet litt med kjede da jeg skulle ha på nytt uansett).

Sykkel ferdig vasket.
Sykkel ferdig vasket.

 

Drivverk slik driverk skal se ut før ritt.
Drivverk slik driverk skal se ut før ritt.

 

Skjermbilde 2014-08-01 kl. 01.01.24

 

Skjermbilde 2014-08-01 kl. 01.01.34

Til slutt så smører du kjede så er vaske delen ferdig.

Sjekkliste for hva du bør sjekke kommer i Vask og klargjøring til ritt del 2 som du finner her: del 2

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.