Kategorier
Blogg Sykkel Uncategorized

Test av Scott Genius 2018

Tradisjonen tro er jeg så heldig å få låne 2018-modellene av Scott rundt disse tidene. Som utstyrsnerd er dette selvsagt utrolig morsomt! For 2018 er det Scott Genius som har fått en skikkelig overhaling. Er du spent på neste års nye stirakett? Da er det bare å lese videre.

Scott Genius er en gammel traver fra Scott, og har hele tiden vært en lett stisykkel. Det er en veldig populær sykkel, særlig blant de som kommer fra maraton/rundbane-verden og skal ha en stisykkel. De som kommer fra stisykkeljungelen har derimot har ikke vært så happy med opphenget på sykkelen.

For 2018 er det en helt ny sykkel som er lansert. Borte er singel-pivot opphenget, nå er det four bar som gjelder. Når du ser på sykkelen så følger den spark sitt design, men kjedestaget er leddet.

Selve geometrien er også helt annerledes for 2018, noe som ikke er overraskende når man ser hva de gjorde på sparken i år. Trenden om dagen er slakkere og lengre. Noe Genius også følger. Noen nøkkeltall på størrelse large, ny og gammel genius:

Styrevinkel: 65 grader mot ca 68 grader på 27,5

Reach: 472mm i high mot 455 mm i high på gammel

Seatangel: 75,3 i high mot 74,5mm i high på gammel

Resten av tallene finner dere på Scott sine sider, men geometrien er tatt ganske langt mot enduro. Dette var også det jeg var mest spent på da jeg skulle prøve. Scott har vært ganske harde på at dette er en stisykkel, ikke en ren enduro sykkel. 65 grader rundt på flatmark i Romeriksåsen er ganske så slakt.

Som vanlig er Scott gode på vekt, den nye toppramma veier 2249 gram inkl demper. Er ikke mange år siden dette var vekten på en rittfulldemper. Og mange merker har ikke noe lettere enn dette nå heller. Det er egentlig ganske sykt hvor mye de klarer å pushe syklene ned i vekt. Dette gjelder riktignok kun HMX carbon rammene som sitter på Ultimate og Tuned.

Borte er også 27,5 hos Scott i år. Alt som nå heter 700 er 27,5 plus og Genius ramma er lik for 29 og 27,5 plus. Eneste du gjør er å snu en liten hylse i ramma når du bytter hjul. Med andre ord: kjøper du Genius med 27,5 plus hjul er det bare å sette på 29er hjul og omvendt. Dette er en bra greie og hvertfall noe jeg kommer til å benytte meg av. Jeg liker 27,5 2,8 dekk veldig godt, men i de heftigste enduro rittene kjører jeg heller 29. (hvertfall til plus dekkene kommer i mer forsterket utgave).

Dette var litt av den kjedelige infoen du kan lese overalt. Hvordan er den så i bruk?

Det er noen ganger man merker at ting stemmer når man setter seg på en sykkel. Jeg har hatt det slik med 3-4 sykler de årene jeg har syklet og slik var det med Geniusen.

Den første turen syklet jeg på en forholdsvis flat runde jeg er godt kjent i. Dette da jeg var ganske sikker på at det skulle være der Geniusen kom til å føles dau og kjedelig. Dette skulle vise seg å ikke stemme. Sykkelen føltes overraskende kvikk, også i flatt teknisk terreng.

Tur nr 2 var med mer opp og ned. Her viser sykkelen seg fra sin beste side og da tenker jeg ikke bare nedover. Den er så klart ikke like kvikk oppover som en Spark, men jeg kom faktisk opp steder jeg ikke hadde klart før. Nedover flyter den naturlig nok veldig bra. Den føles rask og trygg.

Tur nr 3 dro vi ut med en Spark 700 Tuned med 29 hjul, Genius 2018 og Genius 700 Tuned plus 2016 modell. Og da skulle vi virkelig merke forskjell! At det kunne være så stor forskjell fra den forrige Geniusen hadde jeg aldri klart å tippe. Fjorårets modell føles som en fatbike på tur, i forhold til den nye som er mye kvikkere! Liten tvil om at den nye ramma og geometrien har gjort godt for Genius.

Alt i alt er den nye Genius en fantastisk kvikk allround-stisykkel som du kan bruke til det meste. Den tråkker veldig mye bedre oppover enn man skulle tro utifra geomterien!

Det eneste jeg er litt usikker på er styret på Tuned modellen. Ja det er lett og funker greit nok, men jeg liker å vri styret ganske langt fremover. Kan hende jeg kommer til å sykle med styret/stemmer som følger med, men litt uvant var det.

Jeg får mange spørsmål om hvilken jeg ville ha valgt mellom Spark 700 og Genius. Dette er et veldig vanskelig spørsmål da begge sykler er utrolig bra. Så enkleste måten jeg kan si det på:

  • Skal du ha en allround stisykkel og du kommer til å være med på noen ritt, som feks Ultrabirken, velg Spark 700.
  • Liker du å knote rundt på sti, og synes at det er mer moro å komme frem overalt, og kanskje skal sykle litt enduro, så velg Genius.

Hvilken hjulstørrelse skal du så ha?

Jeg kommer til å bruke Genius både med 29 og 27,5 plus. Jeg synes den føles veldig riktig med plus-dekk, og pedalene slo ikke så mye nedi som på de fleste andre plus-sykler jeg har prøvd. Jeg har bestilt 29ere selv da jeg har plus-hjul fra før. Jeg liker plus-dekk veldig godt til vanlig stisykling, men 29 til grov enduro.

Du kan teste selv på demodag 19.september : Facebook arrangment

Milslukern er fullt i gang med forhåndsordre og skulle jeg hatt Genius er det 3 modeller jeg ville ha vurdert ettersom hva du skal bruke. Genius 900/700 Tuned, Genius 920/720 og Genius 940/740.

Alle disse har Eagle gruppe. Toppsykkelen har HMX carbonramme på 2250 gram inkl demper noe som er sykt for en 150 vandrings-sykkel. 920 har HMF front ramme og alu bakramme. 940 full alu ramme. Alle disse er gode sykler og selv skal jeg ha 900 Tuned og 940. 94o er mye sykkel for pengene.

Du kan lese mer og bestille de her (klikk på linken):

Det er 5000 i depositum og man får 25% på forhåndsordre.

Genius 900 Tuned   Veil: 86990,-   Forhånd: 65242,-

Genius 700 Tuned    Veil: 84990,-   Forhånd: 63742,-

Genius 920                 Veil: 51990,-   Forhånd: 38992,-

Genius 720                 Veil: 51990,-   Forhånd: 38992,-

Genius 940                 Veil: 38990,-  Forhånd: 29242,-

Genius 740                  Veil: 38990,-  Forhånd: 29242,-

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.