Kategorier
Blogg Kajakk

Hverdagsekspedisjon i kajakk

En flott tur til Skauern (Skogerholmen) i Asker

Fredag til lørdag hadde Erling (som er en svært rutinert havpadler), Karianne (som har padlet litt mindre) og jeg, planlagt en liten kajakkeksedisjon. Målet var Skauern i Asker (LUP). Dette er en flott holme med mange teltplasser, søppelkasser og en litt sliten do. Skauern ligger ganske eksponert øst av Brønnøya og Langåra. Værmeldingen lovet sol og lite nedbør, men mye vind. Kl 1600 var det meldt 20-24 knts vind fra syd på Skauern, noe mindre i Lysakerfjorden. Hvis vi skulle starte fra Oslo kajakklubb som planlagt, ville dette bety mye stamping i tung motsjø samt at sjøen fikk plass til å bygge seg opp.  Vi valgte derfor å starte fra Sarbuvollen (DOP)  på Høvik. Her var det også lov til å parkere i inntil 24-timer.

Vi fikk vinden rett i mot når vi krysset over til Ostøya. Vinden var håndterbar, og bølgene fikk ikke plass til å bygge seg store. Så fort vi kom i le av Ostøya, så var vinden nesten borte, fram til vi kom til sundet over til Brønnøya. Her fikk vi den rett i mot igjen, fram til vi kom i ly av Langåra. Vi gikk sørvestover gjennom Middagsbukta. I  Middagsbukta må det har vært langt over 50 båter som «lå tett som hagel». Det var godt å komme seg ut av bukta og ut i det fri igjen. Vi rundet Langåra med vinden i mot, og gikk mot en skjermet strand på sydsiden av Skauern. Litt våte etter sjøsprøyten fikk vi raskt på oss tørt tøy før vi satte opp teltet. Etter et lite «planmøte» startet vi med en sen middag.

Vi synes at slike flotte turer må forsterkes med god og rikelig mat. Denne ganger var det store Entrecôte´r med ris og salat, og ditto drikke, nydelig. Den gode samtale fortsatte ut i de små timer før vi kom oss i posen. Gjennom natten ble vi underholdt av regn som trommet på taket, men som ga seg i god tid før frokost.
Vi hadde glemt kaffe, men takk til et annet hyggelig teltlag, så ble det litt kaffe til frokost. Vi liker ikke å stresse på disse turene, så frokosten ble også lang, tung og hyggelig. Stekt ris med egg og bearnaise sitter godt for en padleøkt..
På lørdag var det lite vind, også nå fra syd. Vi gikk øst av Ostøya og gjennom sundet til øst Ostøya og syd av Kjeholmen før vi endte opp med en is på Storøya badeplass på Fornebulandet. Etter en hyggelig pause fortsatte vi tilbake til bilen og hjem til oppskvær. En flott tur var over, og vi er klar til å møte en ny uke med nye utfordringer.
Så enkelt at «alle» kan gjøre det, så lenge vi har respekt for været og vet å håndtere de rådene forhold !