Ernæring til Birken.

Vi er nå inne i siste uken før Birkebeinerrittet og jeg vet at mange får panikk. Her kommer jeg med mine tips før helgens hovedmål for mange.

Hvordan man legger opp kostholdet siste uken og ikke minst underveis er litt varierende fra person til person. Her er min tips før Birken:

Siste uken:

Mange gjør for mye rart siste uken. Da skal mange gjøre smarte ting som gjør den store forskjellen, men i realiteten så rører man seg bort. Ikke gjør noe særlig nytt siste uken, gjør det som funker til vanlig. Spiser du så mye rart at det gjør en stor forskjell så bør du egentlig gjøre om kostholdet resten av året også. 😉

Det som kan være greit å huske på er å drikke litt ekstra siste uken og sliter du med kramper så ta et salt/magnesium tilskudd. For eksempel Crampfix.

Den eneste forskjellen jeg gjør er at jeg ikke spiser så mye til middag kvelden før. Rittet starter såpass tidlig at jeg vil ikke spise for mye tung mat kvelden før. Selv er jeg tilhenger av fisk, men det spiller nok mindre rolle.

Morgenen frem til start:

Også her ville jeg unngått å spise for mye. Sørg heller for å få i deg måltidserstattere/sportsdrikk frem mot start. Da får man i seg mer kcal/karbo enn hvis man spiser seg skikkelig mett til frokost. Du vil jo heller ikke at blodet i kroppen konsentrerer seg om fordøyelsen, du trenger den ekstra forsyningen mer i annen muskulatur. Før da jeg kjørte rundbaneritt hvor man starter hardt, spiste jeg ikke fast føde i hele tatt. Likevel vil jeg ikke anbefale det hvis man ikke har testet det, men å ikke spise seg stappmett er et godt tips. Så fyller man heller opp med sportsdrikk.

Under rittet:

Her er det 2 ting som gjelder. Få i seg drikke og næring. Begge deler kan være vanskelig og fort gjort å glemme. Selv sliter jeg med å huske og drikke. Får man i seg 0,5-0,7 dl i timen er man godt berget. I tillegg er 1 gel ca hver 40min et bra tips. Det høres mye ut, men gjør man dette vil man føle seg mye kvikkere hele veien til mål. Å ta 1 gel først på Sjusjøen er “bortkastet”. Jo tidligere man starter jo bedre.

Vi har 3 merker i butikken og det finnes masse merker der ute. Det meste er bra hvis man tar det slik som man skal. Min favoritt i butikken er Winforce sine produkter. Særlig sportsdrikken, “gelen” og en Booster mot slutten. Det som er bra med det er at man føler seg ganske så jevn i energi hele veien. Når man så tar Boosteren så kjenner man at det kvikner til, særlig i hodet. Den MÅ testes ut først da det er mye koffein i den.

Trenger du hjelp så kom innom. Vi har Squeezy, Enervit og Winforce. Noe for enhver smak med andre ord.

Tags: , , ,

Leave a comment

ADRESSE

  • Ullevål Stadion
  • Sognsveien 75A
  • 0855 Oslo

ÅPNINGSTIDER

  • Man,tir,ons,fre 10.00-18.00
  • Torsdag 10.00-19.00
  • Lørdag 10.00-16.00

KONTAKT

MILSLUKERN SPORT

  • Vi spesialiserer oss på:
  • Kajakk, Sykkel, Ski og Løp
© Milslukern Sport AS - www.milslukern.no | Telefon: 23 26 44 30 | Sognsveien 75A, 0855, Oslo
Powered by inSight Creations