Kategorier
Blogg Sykkel

Service Fox Float 32. Lett som en plett.

Jeg skrev en del mekke guider som ble ganske så populære når jeg hadde masse tid og skrev mye på egen blogg. Flere av disse og nye kommer her på Milsluker`n bloggen fremover. Starter med demperservice på Fox Float 32.

 

Dette er den første av flere mekkeguider jeg har tenkt å lage hvis jeg ser at den blir lest. Andre jeg har tenkt å lage er skifte waier, skifte kjede og andre mer basic ting. Men som koster en del penger å få gjort på verksted.

I dag var det den store service dagen. Særlig demperservice er noe man utsetter og utsetter. Skifte olje i nedre gaffelben er noe man bør gjøre ofte, hver 30. time sier vel Fox. Selv har jeg ventet og ventet. Og når gaffelen blir sakte men sikkert dårligere tenker man ikke så mye på det.

Syntes riktignok sykkelen ikke har vært allverden i det siste og har hatt problem med grep på røtter etc. Særlig i NM i helgen og gjennomkjøringen av maraton NM løypa fungerte fronten på sykkelen ræva. Og etter en test runde nå i kveld var det sjukt hvor mye bedre sykkelen var. Faktisk perset jeg  med 41 sek på en ca 8 min teknisk strekke. Den forgje rekorden var i uken som var og da var forholdene like bra og bena bedre. Men nå satt sykkelen fast i svinger og over røtter.

Dette er noe alle klarer så her er en liten gjennomgang hvordan man gjør det. Levere den til verksted for å gjøre det vil jeg tru er dyrt.

1. Bestill deler. Du trenger noen deler. Du trenger olje og pakningsett. Det kan du kjøpe hos oss.

2.Vask demperen og ta den av sykkel. Du trenger ikke ta den av sykkelen men det gjør alt mye lettere.

3. Ta ut luft. Det er ikke et must, da du ikke jobber med luftkammeret men er alltid en grei praksis.

Ta ut luften
Ta ut luften

4. Skru av justerings»hjulet» for returen. Det er en liten setskrue på siden som løsner «hjulet». Ikke skru setskruen mer enn at du kan lirke den av (slike at du ikke mister den).

Skru av denne med en 2mm umbraco
Skru av denne med en 2mm umbraco

5.Skru av de 2 mutterne på undersiden av ytterbenene. Snu gaffel på hode å skru av de 2 alu mutterne under. Du trenger en 10mm pipe for å skru de av.

10 mm pipe for å få de av.
10 mm pipe for å få de av.

6. Dunk så forsiktig på «skruene» hvor du skrudde av mutterne. Dette er bare for å få de til å slippe ytterbenene. NB: På siden med returjustering må du ikke dunke på den tynne delen hvor du fester returhjulet. Bruk feks en pipe slik at du dunker på selve «skruen».

Bruk en pipe for å dunke løs på høyre gaffelben slik at du ikke dunker i stykker returjusteringen.
Bruk en pipe for å dunke løs på høyre gaffelben slik at du ikke dunker i stykker returjusteringen.

7. Dra ytterbenene litt ned.  Dra de litt ned slik at oljen renner ut igjennom hullene i bunn ned i en beholder. Når det ikke renner olje mer kan du dra de helt av og la de stå og renne av seg litt.

La oljen renne ut i en beholder.
La oljen renne ut i en beholder.
Her ser du hvordan skraperingene mine så ut inni. Ikke rart det går trått.
Her ser du hvordan skraperingene mine så ut inni. Ikke rart det går trått.

8. Ta ut pakningene. Disse tar du ut med noe som du får inn der skumgummi ringene ligger og som ikke er skarpt. Jeg brukte en fastnøkkel i str 20mm. Du setter den bare inn under pakningen og vipper opp. Ta også ut skumringene som ligger løst.

Vipp de opp med fastnøkkel 20mm eller noe annet som ikke er skarpt.
Vipp de opp med fastnøkkel 20mm eller noe annet som ikke er skarpt.

9. Vask ytterbenene. Når man har fjernet pakningene må det vaskes. Jeg bruker bare brakcleaner og fille. Når det er rent, lar du de bare stå litt så brakecleaneren fordamper.

10. Putt på nye pakninger. Da er det på tide å sette på nye pakninger. Disse dytter du på plass først med hendene og så med en butt gjenstand der du ikke får den helt ned. Dette finnes det et eget verktøy til men jeg brukte bare en stor pipe. Det som er viktig er at du ikke bruker noe skarpt som skader pakningen eller noe som dytter for hardt på skraperingen på pakningen (der fjæren sitter). Du må dytte på selve pakningen.

Slik ser kitet fra Fox ut.
Slik ser kitet fra Fox ut.
Press på plass nye pakninger.
Press på plass nye pakninger.

11. Legg skumpakningen i olje og monter. La de 2 skumgummi ringene ligge i demper olje (Fox grønn WT10). Når de er fulle av olje lurer du de inn under pakningen.

 

La de ligge å godgjøre seg litt så de suger seg fulle av olje.
La de ligge å godgjøre seg litt så de suger seg fulle av olje.
Monter de under pakningen. Ps her er de dynket i rød olje som er feil. Så er kun for å vise.
Monter de under pakningen. Ps her er de dynket i rød olje som er feil. Så er kun for å vise.

12. Monter inner og ytter ben sammen. Ta litt olje på en fille å smør på innerbena (må ikke bare noe jeg liker å gjøre). Ta så å skli ytterbena inn på innerbena. Stopp før «skruene» du fester demperen med  i bunn kommer ut. Da olje skal inn her i neste steg.

Sett demperen sammen igjen
Sett demperen sammen igjen

13. Fyll olje. Sett demperen opp ned og fyll en sprøyte med 30ml fox olje og ha i vært gaffelben. Dette tallet har jeg ikke funnet noe setd på 2014 gaffelen da Fox sidene bare henviser til Fox help siden. Og når du ser der henviser den bare til Fox help siden igjen. Men var 30 på 2013 gafflene.

Fyill olje ned i de to hullene.
Fyill olje ned i de to hullene.

14. Skru den sammen. Dytt slik at «skruene» kommer ut av hullene og skru på mutterne igjen. Husk bare å bytt ut de 2 små plastskivene som er med i pakken. Disse blir klemt, så de må byttes. Skru på mutterne.

Bytt ut disse små skivene under mutteren.
Bytt ut disse små skivene under mutteren.

15. Pump i luft og monter gaffel

Klar ferdig sykle igjen.
Klar ferdig sykle igjen.

 

Dette er en liten guide til hvordan jeg gjør det. Alt gjøres på eget ansvar, lykke til.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.