Kategorier
Blogg Sykkel

Enkle tips for vedlikehold av sykkel.

Uansett om du har en billig eller dyr, by- eller terrengsykkel så trenger sykkelen din vedlikehold. Er du flink med noen enkle ting så holder sykkelen mye bedre og du får mer glede av sykkelen din. Vi kommer her med noen enkle råd til hvordan du får en bedre sykkel.

Vask:

Vask av sykkel er det viktigste vedlikeholdet du gjør, men likevel så er det svært få som vasker sykkelen sin skikkelig. Veldig mange har sykler som ser ut som de har blitt vasket av en blind mann på en oljeplattform. Å vaske sykkel er enkelt og med bra produkter gjør du jobben lettere. Og jo oftere du vasker jo mindre jobb er det. Det er mange bra produkter, men Muc Off og Motorex Easyclean (for kjede) er blant de beste.

Du sprayer inn sykkelen med Muc Off og kjede med EasyClean så lar du dette stå i 3-5min og virke. Jeg bruker så høytrykks-spyler, men da må du være forsiktig. For mange bruker den feil og spyler dritt/vann inn i lagrene. Så bruker du høytrykk så ikke spyl strålen rett inn mot lagrene. Når du har spylt sykkelen går du over med varmt vann og svamp før du spyler lett over til slutt. Når du får inn teknikken på dette ser sykkelen ny ut.

Vask

Etter vask:

Når sykkelen har fått tørke så gå over med en tørr fille og tørk av restene av vann. Samtidig som man gjør dette så se på ramme og deler om det er noe som ser ut som er skadet. Etter vask er da det er lettest å se om sykkelen har fått slitasje/skade siden sist du vasket.

De gangene du har vasket sykkelen så den skinner liker jeg å bruke et produkt som heter Dirt Protector fra Holmenkoll. Dette er en slags lakk-forsegling. Denne gjør at møkka ikke setter seg like hardt og neste vask blir mye enklere. Før skikkelige gjørmeritt er dette et «hemmelig» triks da store gjørmeklumper ikke fester seg til sykkelen. Så sykkelen blir vesentlig lettere enn uten.

Til slutt tar du på olje på kjedet. For de med 10 tommeltotter anbefaler jeg olje som ikke er på spray. For mange får det på bremseskivene og da er man ute å kjøre. På kjedeolje har jeg et favorittmerke i Holmenkoll. Da særlig Lube Extreme på terrengsykler, på landevei er Natural Bike Lube bra. Du smører på kjedet og fortsetter å snurre pedalene noen ganger ekstra runder. Ta så en tørr fille og tørk av kjedet. Dette er et punkt som er viktig, for olje på utsiden av kjedet gir ingen effekt. Det tiltrekker seg bare møkk, så tørk av kjede etter påføring.  For oljen du skal ha er da allerede mellom platene og inne i rullene på kjedet.

Olje

Av og til:

Enkelte ting bør man følge med på og bytte av og til. Det er enkelte ting man kan gjøre som sparer deg for MYE penger og gjør at sykkelen fungerer bedre.

Bremseklossene dine bør du følge med på. Særlig etter treninger hvor det har vært grisevær er det viktig å følge med på dette. Når du ser at det begynner å bli lite bremsebelegg igjen så bytt. Ikke vent til de er helt utslitt for er du uheldig da så ødelegger du bremseskiver eller felger.

Waier og strømper er viktig å bytte med jevne mellomrom. Etter en lang vinter hvor man kanskje ikke gjorde det man burde på høsten er girene ofte trege når man tar ut sykkelen. Ofte kan dette løses lett ved å bytte waier og strømper. Det samme gjelder i sesong når man synes girene begynner og bli trege. Bytt og få følelsen av ny sykkel.

Kjedestrekk er viktig å følge med på. Særlig på dyre sykler, for følger man ikke med på dette så bytter man gjerne kjede for sent. Kort fortalt så tåler kassetten (drevene bak) og krankdrevene foran flere kjedeskift. Kjører man med kjede for lenge derimot så går det ikke å sette på nytt kjede. Da er kjedet strekt for mye noe som har gjort at slitasjen på drevene dine er for stor for nytt kjede. Da vil du slite med at det ikke girer som det skal og at kjedet hopper når du tråkker til. Holder du derimot oppsyn med hvor slitt kjede er så kan du bytte mange kjeder før du bytter drev. På de litt dyrere syklene så koster ett kjede 300-400 krone, mens fullt driverk flere 1000. Så kjøp deg kjedestrekk-måler og hold oppsyn med kjedet ditt.

Skjermbilde 2015-05-17 kl. 23.37.36

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.