Kategorier
Ambassadør Blogg Konkurranse Sykkel Team Milslukern

Birkebeinerrittet 2016 er historie, og sånn gikk det…

… les Jeanette og Eirik fra Team Milslukern sin opplevelse av årets utgave av Birken.

Jeanette:

Birkebeinerrittet 2016 er historie, og vi kan se tilbake på en fantastisk fin dag over fjellet, jeg vil tro i stor kontrast til fredagens tøffe forhold under Ultrabirken. Vi hadde en del motvind i år, men ellers strålende forhold. Litt artig også med noen endringer i løypa, som i all hovedsak fungerte fint, men noe utfordrende på slutten med litt stygge forbikjøringer som vi måtte ta ned fra Sjusjøen. De fleste av gutta med sein puljestart skal likevel ha for at de holdt til høyre og heiet oss frem J

Det var ett sterkt startfelt også i år, som seg hør og bør på Birken J En ære bare å få stå på start med Gunn Rita, og også 3 x nederlandsk mester og svensk mester på startstreken. Jeg hadde ett mål om å bli beste norske etter Gunn Rita, men visste at det var ett mål som krevde en god dag og hard jobbing underveis. Det er mange sterke landeveisryttere også med i Birken, som jeg vanligvis ikke konkurrerer mot.

Det ble kjørt særdeles rolig opp til Skramstad, og vi var mer eller mindre ett samlet felt som nådde første tidsmåling. Etter dette ble det en kamp om posisjonering ned Djuposet, men jeg kjørte på og var en av de første inn, men ut av Djuposet hadde de tre foran en luke på meg, og jeg kunne dessverre konstatere at de forsvant foran meg ut på grusen. Dermed ble det å «vente» på drahjelp fra feltet bak og ikke lenge etter var vi samlet en liten gruppe. Noen av oss endte med å kjøre stort sett hele rittet sammen, Ingrid Lorvik, Anne Nevin og jeg kjørte lenge sammen, men Ingrid stakk i kjent stil mot slutten av Rosinbakkene. Sterkt kjørt 🙂

Mot slutten klarte jeg å få en luke på gresspartiene og syklet inn til 5. plass. Jeg var fornøyd og sliten i mål, og for første gang i mitt liv med ganske store krampetendenser i begge beina. Kanskje jeg burde ha drukket mer enn 2-3 flasker i finværet. Det var litt urutinert.

Takk til alle som heiet – fantastisk moro med folkeliv langs løypa og en herlig Birkendag.

Nå nærmer det seg virkelig sesongslutt, til helgen er det Rørosrittet som er siste NorgesCup ritt, og det gledes til masse sti etter å ha gjort ferdig grusbankingen for i år J

Håper mange nøt turen over fjellet! Ha en god uke alle sammen!

Hilsen fra Jeanette

Jeanette Birken

Eirik:

Etter Ultrabirken på fredag var jeg forberedt på at det kom til å bli tøft å henge på de raskeste opp til Skramstad. Heldigvis sørget motvinden for et litt roligere tempo enn tidligere år. Det gjorde at jeg og ganske mange andre klarte å henge med de beste opp første bakke. Jeg plasserte meg langt fremme i det første terrengpartiet, men etter det lå jeg stort sett ganske langt bak i gruppen. I perioder synes jeg det gikk litt tungt men jeg hang greit med til Rosinbakken. Her hadde jeg lite å stille opp med mot de andre. Jeg lot de raskeste gå med en gang og prøvde å tråkke jevnt opp bakken. Etter bakken havnet jeg i en gruppe med ca 10 stk, og vi klarte å samarbeide helt greit inn til mal. Ned siste bakken hadde jeg for stor fart inn i nesten alle svingene, men holdt meg på sykkelen og kom over mål på en 13. plass. Godt fornøyd med det dagen etter UB.

en offensiv Eirik på vei inn mot mål