Kategorier
Sykkel Tester Uncategorized

Årets dekktest til Birkebeinerrittet!

I årets dekk-anbefaling til Birken har vi gått litt grundigere til verks enn vanlig. Vi har i år tatt med oss dekkene ut og testet de på trill. Nysgjerrig på hvordan det gikk? Da er det bare å lese videre.

Når årets viktigste ritt står på planen vil de fleste ha så lettrullende dekk som mulig. Vi, Ole-Christian og Trond, har derfor i år testet hvordan forskjellige dekk triller. De er testet på ren grus, asfalt og hva vi følte var kvikkest. Det er mange dekk vi kunne hatt med i en slik test, men vi har her valgt å konsentrere oss om dekk som selges i butikken. Fra Specialized har vi kun testet den nye S-works serien (bør være de raskeste til Specialized) + et graveldekk. Fra Maxxis et litt ukjent dekk som heter Pace, dette ble kjøpt inn til testen da det så lovende ut.

Vi startet med å veie alle dekkene og vekten du ser her er snittvekten på 2 dekk. Det var ingen dekk som varierte mer enn 11 gram på paret. Alle dekkene her er til 29″ og går fra det smaleste som er Trigger på 38 mm til Fast Track/Renagade på 2.3 tommer. ( 1 tomme er 2,54 cm)

  • Specialized Renegade S-works 2.3.       561 gram
  • Specialized Renegade S-works 2.1        509 gram
  • Specialized Fast Track S-works 2.3       583 gram
  • Specialized Trigger PRO 2BR. 38mm   490 gram
  • Maxxis Pace 2.1                                         647 gram

 

Slik gjorde vi det:

Vi testet dekkene i sittende stilling med strake armer, null vind og med stillestående start. Dette ble gjort i en utforkjøring på grus hvor det går litt i platåer nedover. Toppfart mellom 40-46Kmt ettersom dekk. Her fulgte vi med på farten, hvor langt vi rullet opp i bakken på slutten av teststrekke og tid vi brukte. ca 1 km lang.

Den andre testen var på asfalt. Her er det ned en asfaltbakke og ut på en slette. Her ble det tatt tider og fart, men viktigst hvor langt ut på sletta det trillet.

 

Dekktrykk:

Når det gjelder dekktrykk i testen har jeg satt de opp med samme tension ved å bruke noe som heter Lapplace`s law. Er du nysgjerrig  på hva dette er kan du lese mer om dette her: Bikeradar. Det var nok på lufttrykk vi to som testet fikk oss størst overraskelse også. Vi brukte 20 psi som utgangspunkt på 2.3 dekkene, 22 psi på 2.1 dekkene og 31 psi på 38mm dekkene. Som test så pumpet vi også opp Pace dekkene til 28 psi og Trigger til 45 psi. Bare for å se hvordan dette triller i forhold. Det gjorde såpass store forskjeller at vi ikke helt trodde det vi så. Både på tid og hvor langt det trillet. Selv på asfalt var det vesentlig dårligere med mer trykk. På Pace med 22 psi vs 28 psi var det 12 meter forskjell i hvor langt det trillet utover sletta. Og minst trykk rullet desidert best.

Jeg vil anbefale deg uansett hvilket dekk du skal bruke på Birken, sjekk lufttrykket. Ta noen tester selv og prøv, vi ble som sagt overrasket over hvor mye dårligere det trillet (selv om det føltes raskere). Ca 100 meter bakke og 100 meter trill bortover/slakt oppover.

Grus:

På grustesten var det i toppfart ganske likt mellom Pace, Fast track, Renegade og Trigger. I tid derimot var Pace og Trigger raskest på 1,16 min, Fast Track 1,18 min og Renegade 1,18 min. Vi hadde også med et dekk som ikke selges i butikken til grussykler på ca 40 mm bredde. Dette brukte 1.22 så alle dekkene over rullet bra. Det som var litt morsomt var at selv om tidsdifferansene ikke ble enorme, så følte vi forskjellen med en gang vi hadde satt på dekkene. Pace og Trigger føltes raskere, og var det jo også.

Asfalt:

Her var det igjen de to samme dekkene som rullet lengst. Pace og Trigger var ganske likt, men litt overraskende trillet ikke Trigger noe lengre enn Pace. Noe man absolutt ville ha trodd når man ser på dekkene. Fast Track var rett i hæla (4 meter bak), mens Renegade her var noe dårligere. ( ca 11 meter bak, og ca 3 km/t lavere toppfart).

Konklusjon:

Dette er jo ikke noe vitenskapelig test, men gir en pekepinn på rulle-egenskaper på tilsvarende underlag som man får i Birken. Alle dekkene i testen vet vi er dekk som ruller bra, men likevel var det merkbare forskjeller. Og de som føltes raskest, var også dette i testen. Med unntak av lufttrykk, hvor det tross alt føltes raskere, men i virkeligheten var tregere. På Pace var det faktisk 4 sek forskjell på grustesten med 22 vs 28 psi, og 12 meter forskjell på asfalt testen. Det var mer enn jeg hadde tippet.

Uansett hvilket av disse dekkene du velger går du deg ikke bort, men vi hadde en ganske klar vinner.

Og VINNEREN BLE MAXXIS PACEValget var egentlig ganske enkelt, vi var begge to enige om at det er det beste dekket til Birken. (Men det er jo små marginer så du gjør deg ikke bort med noen av disse dekkene). Dette er et dekk ikke mange har hørt om, men det er ganske likt det mer kjente Ikon i mønster, men mye mindre og tettere knaster. Dekket vant alle testene og virker også som et mer solid dekk enn de andre, med tykkere sidevegger. Det er riktignok også tyngre, men det kunne ikke merkes i det hele tatt. Trond ville ha kjørt Fast Track foran for litt bedre grep, men jeg hadde kjørt Pace både foran og bak. En ting er selve testene, men det føles raskest også.

En annen ting som overrasket oss litt, er at om du velger Fast Track eller Renegade er mer eller mindre hipp som happ. Faktisk var det Fast Track vi syntes kom best ut, men her er forskjellene små (størst på asfalt). Om du velger 2.1 eller 2.3 er også av mindre betydning. Er du ute etter et allround dekk er Fast Track 2.3 et godt valg.

Trigger er et raskt dekk, som nok ville ha vært det raskeste dekket i enda større hastigheter, men for de fleste vil det være mer risiko å sykle med et så smalt dekk.

Pace vil være tilgjengelig i butikken fra mandag, de andre dekkene er på lager. For å se vårt utvalg klikk på linken:

 

Skal du sykle Ultrabirken? Vi kommer med tips til dekk siste uken, når vi vet mer om hvordan løype og forhold blir. Lykke til i oppkjøringen!

 

Test: Ole Christian og Trond

Tekst: Milslukern og Ole Christian

 

 

 

 

 

20 svar til “Årets dekktest til Birkebeinerrittet!”

Jeg kjører alltid tubeless med guffe og da synes jeg Maxxis dekkene er vesentlig tryggere og bedre å få luft i. Fordelene med RaceKing 2.2 når du sykler stiv gaffel er volumet.

Hvilket dekktrykk vil du anbefale til Birken for rytter på 61kg. Ca 66 kg med sekk og utstyr. Har satt på de nye S-works fast track 2.3 slangeløst.

Jeg ville prøvd meg med ca 18-20 Psi. MEN når det gjelder trykk så kan dette variere veldig fra pumpe til pumpe. Så når jeg har 20psi på måleren min kan det fort være 25psi hos deg.

Kjører med Fast Track Grid 2.3 med 40 psi i dag og trodde dekktrykket var riktig. Disse er gode dekk,men føles tunge. Benyttet Fast Track S-works 2.0 tidligere som føltes raskere og lettere. Jeg veier 89 kg og lurer på hva som er riktig dektrykk for meg som kun kjører grusritt?

Fast Track Grid er ganske så tunge dekk. Kjører du kun grusritt ser jeg ikke noe poeng med GRID. GRID betyr at det er forsterkede dekk. Jeg ville testet ned mot 30 Psi, men som nevnt over trykkmålere på pumper kan variere veldig.

Det er raske grusdekk. Personlig synes jeg de er for glatte til å ha foran, men de triller bra.

Tips til dekk til Ultrabirken? Jeg vuderer enten Vittoria Barzo 2.35 TNT forann og bak eller komboen Maxxis Forekaster forann og Rocet Ron bak. Har ikke så mye erfaring med noen av dekkene. Evt andre alternativer?

Ved normale forhold gjør du ikke feil med noen av de dekkene. Jeg hadde nok gått for Forkaster eller Barzo dekkene. Å ha dekk som tåler en støyt er viktig på Ultra.

Hvordan er Pace sammenliknet med Aspen? Pace virker jo som et bra alternativ for oss som er lei av å punktere med TB. Har forøvrig nye Renegade nå, så de blir nok stående på i år..

Aspen er et veldig godt dekk. Milslukern hadde dessverre ikke dette inne når vi skulle teste og leverandør er tom. Maxis dekkene er mer holdbare med tanke på punktering. Vet også at den olympiske komite testet en hau av dekk før OL. Da var det Aspen som ble kåret til det beste dekket med tanke på rullemotstand, noe som førte til at Nino Shurter tok gull på dette dekket. Jeg har ikke kjørt med Aspen selv (den nye typen), men jeg tipper Aspen er litt mer allround enn Pace. Så til grus og tørt er Pace veldig bra, til litt mer sti så er nok Aspen bedre da det også finnes i 2,25 bredde.

Hva anbefaler dere av dekktrykk på de «beige» maxxis icon 2.2 TR dekkene?

Står på Everest 8848 FS.

Jeg veier 73-74 kg

Artig å følge med på fagfolk og sykkelentusiaster. Tradisjonen tro blir det stivgaffel på Birken, men skal koste på meg Fast Trak foran. Bak blir det maxxis av den lette sorten. Lykke til alle

Vi har ikke testet de mot hverandre, men fra tidligere tester jeg har gjort privat vet jeg at Thunder Burt triller veldig bra det også. Pace er nok et dekk som tåler mer juling, men begge deler vil funke utmerket på Birken

Dekktrykk vil variere på rytterens vekt og ikke minst kjørestil. Man vil ikke ha så lite luft at man slår igjennom til felgen. I et rundbaneritt kunne ikke jeg har kjørt med 20psi. Da hadde jeg knust felgen. Men prøv deg litt frem.

-Ole Chr

Legg igjen en kommentar til Ole Christian fagerli Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.