Kategorier
Langrenn Løp Sykkel Tester Uncategorized

Silva Exceed X, hodelykt for norske forhold

For noen år tilbake var hodelykt ensbetydende med Silva eller Milla. Alle med lykt gikk med disse lyktene hvor reflektoren var på størrelse med en kasserolle. Mye har skjedd siden den gang, men igjen er Silva skikkelig på banen med nye Exceed X.

Skjermbilde 2015-09-29 kl. 21.48.38Forandringene var vært store siden denne lykten var det frekkeste du kunne få på markedet. Silva har laget flere gode lykter siden den gang. Samtidig føler jeg de hele tiden har hatt konkurrenter som har hatt noe som har vært et knepp råere.  Når de slapp Exceed X så er det den første lykten jeg personlig har tenkt er spennende og som byr på noe annerledes.

Exceed X er på papiret den perfekte lykta for mange av Milsluker’n sine kunder. Det er en lykt utviklet for skandinaviske forhold og med egne moduser for sykkel, ski og løp. Med andre ord akkurat det vi driver med. Nettopp dette er det som skiller denne lykten fra mange andre lykter. Den har det de kaller Activity light. På norsk betyr dette at man har 3 moduser hvor det er forskjellig lysstyrke og lyskjegle. For eksempel så lyser det litt bredere og ikke så langt når du løper. Man har ikke samme behovet for å se langt når man løper som når man sykler. Siden lyset kommer fra 3 dioder så kan man få til et lys som er slik man trenger det til hver gren. Mer om lykten kan du se her:

Oversikt over lysmengde, hvor langt det lyser og hvor lenge batteriet holder på forskjellige moduser. Dette er med medfølgende batteri på 3.3AH:

Skjermbilde 2015-09-29 kl. 22.19.41For de som ønsker at det skal holde lengre får man kjøpt større batteripakker. Da blir de en del større og er ikke egnet å ha på hodebåndet slik som 3.3AH batteriet er. Vi kommer til å ha større batterier til salgs i butikken.

Noe annet som er bra med lykten er at «alt» av fester for lykten følger med i pakken. Så om du vil bruke den på hodebåndet, på styret eller på hjelm så følger det med i pakken. Det er superlett å bytte lykt fra feste til feste.

Hvordan er den i bruk?

Så langt overasker den stort. For det første så oser lykten av kvalitet. Den virker gjennomtenkt og er laget av skikkelige materialer. Noe annet er at det virker som lykta leverer det den faktisk lover av lys. Alle som har litt forskjellige lykter vet at lumens er ikke alltid et tall som stemmer med hva man faktisk får. Her derimot virker det veldig ekte målt imot f eks Lupine Piko X4 som jeg også har. Lysmessig står ikke lykten noe tilbake for Lupine lykta. Det skal sies at dette er Lupine lykten som var på markedet i fjor/vinter. Det kommer en ny lykt fra Lupine også som jeg ikke har testet. Dette er svært positivt da Lupine går for å være noe av det råeste på markedet. Derfor var jeg veldig positivt overasket på dagens høyst uoffisielle lykt måling (bilder tatt med samme ISO, blendeåpning og lukkerhastighet). Som referanse har jeg Lupine Piko X4 full guffe/halv guffe og Volvo V40 nærlys. Bilen har bedre spredning enn hva bildet viser, men hadde akkurat 2 sperre-blokker som sperret for spredningen:

Volvo V40 Nærlys
Volvo V40 Nærlys
Lupine Piko X4 full guffe
Lupine Piko X4 full guffe

Piko X4 halv guffe

Piko X4 halv guffe
Piko X4 halv guffe

For å vise Silvaen så er det her BOOST mode som man kan sette på og som varer i ca 5 sek før det går tilbake. De 2 andre er sykkelmodus full og halv gass. På løp og langrenn lyser det litt kortere med mer spredning nærme bena.

Silva sykkelmodus full gass
Silva sykkelmodus full gass
Silva Sykkel halvgass
Silva Sykkel halvgass
Silva BOOST mode
Silva BOOST mode

I virkeligheten syntes jeg det var lysere enn det bildene viser, men man kan se hvor bra det lyser sett i forhold til bilen og Lupine.

Der Silva lykten gjør en utrolig god jobb er hvor bra den sprer. Når man løper med den nå som det er mørkt før snøen kommer så merker man dette veldig godt. Faktisk har jeg aldri hatt en lykt som gir så bra lys rett foran der man er. En del lykter lyser veldig sterkt, men det blir som en ball av lys. Her er det jevnt fint lys utover hele bakken. Enkelt og greit veldig behagelig å bruke.

Noe som også er veldig greit når man bruker den særlig på ski er halv/full guffe knappen. Halv gass på lys er mer enn nok for å på på ski. Likevel når man skal ned en bratt bakke så er det veldig lett å trykke et lite knepp på den store knappen på lykt hodet. Da skifter man til maks styrke. Dette er vanlig å kunne gjøre, likvel er det veldig enkelt å komme til knappen selv med hansker. Holder man den inne kommer den i boost mode som gir 1600 lumens i ca 5 sek. Dette er en funksjon jeg ikke helt ser hva man skal bruke til, men muligheten er der i hvertfall.

Denne ene knappen styrer man også hvilket modus den står i. Knappen kan trykkes i 2 steg. Trykker man knappen litt inn skifter man mellom maks og minimum styrke. Trykker man knappen så videre inn et knepp så byttter man modus. Den starter alltid i sykkel så går den til langrenn, og til slutt løp. Alt i alt veldig lett å bruke når man har gjort det et par ganger. I starten derimot surret jeg litt med dette.

Som tidligere nevnt så overrasker lykten meg over hvor bra det funker. Jeg har ikke vært videre positiv til Silva, men nå er de virkelig på høyde med de beste i bransjen. Faktisk så er dette lykten jeg selv ville kjøpt pr dags dato skulle jeg hatt en topp lykt til ski og løp, samt sykling av og til.  På stisykling ute nå så er det ikke mulig å få nok lys. Så er dette noe man driver mye med ville jeg hatt en enda sterkere lykt på styre (3000/4000 Lumens +) og denne på hjelmen. Likevel er den absolutt godt egnet til sykling og sterkere enn det de fleste sykler rundt med. Skal man sykle så kan det være en ide med et større batteri slik at man kan kjøre full guffe hele tiden.

Lykten har vi i butikk og på nettbutikken her: Milslukern.no

Ett svar til “Silva Exceed X, hodelykt for norske forhold”

Problemet med denne lykten er micro-USB lade kontakten. Den er meget vanskelig å komme til pga gummidekselet som skal sikre mot sprut, og krever litt kraft for å skyve den inn. Hvis man i tillegg bommer på hvilken vei kabelen skal inn, sliter man på kontakten. Etter kanskje 10 – 20 ladinger var min kontakt ødelagt og lykten umulig å lade. Anbefales IKKE.

Legg igjen en kommentar til Torstein Kongshem Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.